Filippa
    Jag vill bli advokat och vill gå samhälle. Men jag har inte läst något språk förutom engleska ( jag vill inte göra det på gymnasiet häller) för jag har svår för språk. Så vad ska jag gå för att skippa språk men ändå går en förberedande linje inom jurist/ advokat. Tack för ni tar er tid att läsa o svarar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa!

    Du vill bli Advokat som i grunden måste vara Jurist, dvs du behöver läsa till Jurist på högskola/universitet för att senare kunna ansöka om att bli antagen i Advokatsamfundet.

    För att kunna komma in på Juristprogrammet på högskolenivå, behöver du (förutom Grundläggande behörighet som alltid behövs för alla högskoleutbildningar) godkända betyg i kurserna Historia 1b och Samhällskunskap 1b. Med det är det möjligt att bli behörig till Juristprogrammet - på samtliga nationella gymnasieprogram, inklusive de yrkesprogrammen. Du behöver, alltså, inte nödvändigtvis läsa just på Samhällsvetenskapsprogrammet eller på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik.

    Om du vill slippa läsa Moderna språk, bör du välja ett program där Moderna språk inte är obligatoriska. Det är Teknikprogrammet, Estetiska programmet och de yrkesprogrammen. Skulle du välja Teknikprogrammet, behöver du läsa en extra liten kurs i historia /Historia 1a2/. På Estetiska programmet finns alla de kurser som du behöver - redan inne i programmet, som obligatoriska.

    Du kan också läsa på ett yrkesprogram och det finns fördelar: du lär dig ett yrke, du kanske kan läsa som Lärling och bl a få 1000kr extra i månaden i Lärlingsersättning + risken är mindre på att bli "skoltrött" för att i yrkesprogrammen ingår det en hel del praktik.

    Men om du vill gå på ett högskoleförberedande program, samtidigt som du vill slippa läsa Moderna språk och vill garanterat få läsa alla de kurser som du behöver för Jurist (och på sikt Advokat) - då är det Estetiska programmet som du bör titta extra noga på.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare