Elsa

    Hej! Jag har gått samhäll beteende på gymnasiet och vill börja plugga vidare snart på universitet. Jag har A/B i nästan alla ämnen. De flesta jobb som jag tittat på som man kan plugga efter samhälllinjen är exempelvis socionom, kurator osv. Dock så har jag sett att dessa jobb oftast innebär att man inte tjänar så mycket pengar. Därför undrar jag om det finns något jobb/utbildning där man tjänar iaf mer än 40000? Jag är egentligen öppen att jobba med lite vad som helst (förutom datorer/teknik) men vill gärna tjäna bra med pengar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa, titta gärna på följande yrken:
    Nationalekonom - om du inte har godkänt betyg i matte3, behöver du komplettera med det betyget;
    Personalchef; HR-specialist; Rekryterare/Headhunter; Samhällsvägledare.
    www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar och du får gärna kika på många yrken!
    Uppgifter om löner får man dock "ta med nypa salt" :) för att det är för det första "dagens uppgifter" och hur det blir i framtiden vet man inte, för det andra - så varierar löner mellan olika delar av Sverige och mellan olika arbetsgivare: offentliga och privata.