Carina
    Hej
    Har en dotter som funderar på att söka till detta program. Hon går i 9:an.
    Hon har inte världens bästa betyg men är godkänd i alla (E) och några D.
    Är detta program för tungt för henne?
    Och vad för yrken kan man bli så småningom efter högskolan?
    Vet ej så mycket om detta program?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, svårt att svara om dottern klarar av programmet - det kan jag dessvärre inte bedöma utifrån den information du ger just här. Många skolor erbjuder provdagar på gymnasieprogrammen - kanske kan det vara ett bra sätt för dottern att på plats känna efter och göra en bedömning om hon tror att hon klarar programmet?

    Sam kräver att man gillar moderna språk, svenska, engelska och matte - det är dessa ämnen som är huvudämnen. Runt dessa läser man sedan samhällskunskap, naturkunskap, historia och sedan riktar man in sig på vissa intresseområden. Men det är ganska omfattande studier i hög takt. Så det är viktigt att man har studievanan inne och en del studieteknik. Har man inte det bör man under året som är nu utveckla detta.

    Samhällsvetenskapliga programmet öppna upp får många utbildningar högskolan - polis, lärare, journalist, jurist, lärare, psykolog och socionom är några populära yrken men även inom Yrkeshögskolan kan man hitta vägar om man är ute efter en kortare mer praktisk utbildning. https://www.yrkeshogskolan.se/ - kan vara värt att kolla upp. /Lena, Syv