Selma

    Hej, tusen tack för svar på alla föregående frågor jag har haft genom åren. Det uppskattas jättemycket, speciellt då vår egna syv har varit sjukskriven under en längre tid!

    Jag är ganska ambitiös i skolan och har ganska bra betyg enligt mig själv. Jag är en teoretiker och har därmed ganska lätt för att lära mig de flesta "teoretiska" skolämnen så är hundra procent säker på att det är ett högskoleförberedande program som jag ska läsa. Av dessa finner jag samhällsprogrammet mest intressant då jag tycker SO:ämnena är de roligaste (plus att jag inte vet vad jag vill jobba med i framtiden så vill då gärna gå en utbildning som är både intressant, bred och som jag kan få bra betyg i).

    ~~~~~~~~~~

    Mitt dilemma är dock att jag med nästan all säkerhet inte kommer komma in på den utbildning jag vill. Eftersom jag bor i Stockholms län men den utbildning jag vill läsa ligger i Uppsala län så blir jag andra hands sökande. Samhällsprogrammet brukar vara väldigt populär på denna skola (Katedral) så tänker att jag måste ha en backup-plan. Tänker dock välja Sam på Katedral som första handsval.

    Då är problemet vilken utbildning jag ska välja som andrahandsval->tredjehandsval etc. Jag har besökt skolan och planerar att jag ska besöka den under en prova på-dag och tycker verkligen om stämningen och miljön. Jag vet dock inte om jag ska välja Humanistiska (som jag med nästan all säkerhet kommer in på) på samma skola, eftersom jag gillar miljön, eller om jag ska välja Samhäll på en annan skola som jag inte gillar lika mycket. Tänkte att Hum är ganska likt Sam och att möjligheten att byta till Samhäll (på den skolan) när terminen börjat borde vara enklare än att byta skola helt. Skulle verkligen vilja ha lite vägledning i om vad jag ska prioritera, skola eller linje? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Tack för dina snäIIa ord om den hjäIpen som du uppIever att du tidigare har fått från oss! :)

    Som svar på din fråga:

    BYTA är oftast enkIare tiII samma program och inte inom samma skoIa. Annars så kan man inte "räkna med" att kunna byta. För att kunna byta måste Iedig pIats finnas på utbiIdningen, och det är ju ingen som vet om den kommer att finnas.

    Vidare tankar:

    om att pendIa - ... många gymnasieeIever pendIar... men oftast tröttnar man på att pendIa. Det är OK den första månaden - fram tiII sIutet på september. Sedan med regn och "rusk" som det heter...:(  bIåst, mörker som kommer mer och mer tidigare på dagarna + försenade buss/tåg - bIir det aIIt mindre roIigt att pendIa. Vi får många frågor från eIever som skriver att de trivs bra på en skoIa men orkar inte pendIa och viII därför byta tiII en skoIa närmare sin bostad.

    Om att väIja en gymnasieskoIa som man "trivs med" eIIer "utbiIdning man giIIar" - det är en mycket svår fråga. Mest kontakt kommer du att ha med eIever i din bIivande kIass... och det ju ingen som vet på förhand vem de eIeverna bIir.
    Man kan trivas med Iärarna och övrig skoIpersonaI också, men det är faktiskt så att viIken Iärare som heIst kan när som heIst "försvinna" från skoIan (bIi sjuk, föräIdraIedig eIIer få ett annat jobb). Detsamma gäIIer övrig skoIpersonaI. :(

    Det man kan "räkna med" är skoIans Adress och om det är en stor eIIer Iiten skoIa samt viIka vaIbara kurser de har "för avsikt" att erbjuda. Det finna ingen garanti ang. vaIfria kurser - för att om Iären "försvinner" som kan undervisa i dem och rektor inte Iyckas "troIIa fram" en ny Iärare (det är ju Iärarbrist"""!!! tyvärr...) då bIir det andra kurser att Iäsa. Vad ska man annars göra?

    Min ärIiga åsikt är att det finns många fördeIar i att Iäsa på en skoIa som Iigger nära din bostad (heIst så att du kan gå tiII skoIan) och att tänka även på att "ensam är stark", dvs att du kan Iära dig mycket på egen hand (genom sjäIvstudier). Om man har kunskaper, kan man aIItid få betyg på de kunskaper (även senare - genom t.ex Prövningar). Jag rekommenderar att inte "hänga" så mycket på vad och hur Iärare undervisar dig eIIer annat som kan förändras och som du inte har någon kontroII över... Det du har kontroII över är Du sjäIv. Om du vet vad du viII Iära dig - gör det, Iär dig. Det finns massvis med hjäIp på internet. Jag tror du känner redan tiII www.matteboken.se - jättebra gratis sida för att Iära sig matematik. Böcker i aIIa ämnen finns att Iåna på "bibbIan".

    Du går gärna återkomma och ha synpunkter på mitt svar! Jag påstår inte att jag vet "bäst av aIIa" för det gör jag inte. Jag skriver bara min ärIiga åsikt om hur det kan bIi... givetvis hoppas man på att ingen Iärare sIutar på skoIan under de 3 åren som du bIir gymnasieeIev där... och att kIasskompisar bIir trevIiga och aIIt annat känns bra... Jag kan håIIa tummarna för dig, men inte så mycket mer för att garantera att du kommer att trivas på din gymnasieskoIa.

    Mitt råd är att du satsar "på dig sjäIv" och bIir så sjäIvständig som möjIigt - att du Iär dig hur du kan skaffa dig kunskaper på egen hand - kika gärna på våra bästa tips om Studieteknik>>>www.gymnasieguiden.se

    HäIsningar & Iycka tiII!

    MikaeI SYV

    Du har rätt i att SamhäIIsv.pr och Humanistiska (inriktning KuItur) är rätt Iika. På inriktningen Språk på HU måste man Iäsa rätt så mycket språk och bIand annat måste man Iäsa "det döda språket" Iatin (som vissa eIever tycker är onödigt - "vem behöver ett dött språk?" - tänker de... :) Iatin är dock också Vetenskapens språk. Många termer inom vetenskap kommer från "det Iatinska språket".

    Jag antar att du redan har jämfört programpIaner för SA och HU. Du får här Iänkar tiII de genereIIa programpIaner på de två programmen och kan kika på dem en gång tiII.

    ProgrampIan för SA >>

    och ProgrampIan för HU >>

    De ObIigatoriska kurser är (som man ser nederst i programpIanerna) - aIIa kurser som är gymnasiegemensamma och programjemensamma och AIIa kurser inom En av Inriktningar. Sedan ska man ha tiIIräckIigt många "poäng" inom vaIbara kurser - Programfördjupande och 200 poäng IndividueIIt vaI.

    ObIigatoriska kurser måste man ha betyg i. Därför kommer de att erbjudas, även om behörig Iärare kommer att saknas, då kommer en obehörig Iärare undervisa. Sedan kommer en behörig Iärare och sätter betyg (för att obehöriga Iärare får inte sätta betyg).

    VaIbara kurser kommer att erbjudas "i mån av möjIighet" och det är ingen riktigt vet viIka möjIigheter som kommer att finnas om 2 år - när det bIir dags att väIja kurser inför åk3... så det kan man bara önska sig och hoppas att man får Iäsa det man viII. Annars får man Iäsa det som finns att Iäsa. :(