Mona
    Hej jag vill gärna välja ekonomi men även samhälle vilket är egentligen bäst för mig jag ät inte väldigt bra på matte?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mona,
    det är Matte 1b och 2b som läses som obligatoriska kurser på både EK och SA. Men på inriktningen Ekonomi på EK läses det även Matte 3b som en obligatorisk kurs.
    B- är medelsvårt spår i matte på gymnasiet.
    Du kan titta på alla mattekurser på www.matteboken.se

    I fall du vill läsa så lite matte som möjligt men ändå vill söka till ett högskoleförberedande program, då är det Estetiska & Humanistiska som rekommenderas: där läser man bara Matte 1b som en obligatorisk kurs.

    Vad vill du göra efter gymnasiet? Till vissa utbildningar behöver man mer matte än till de andra.
    Exempel: Fastighetsmäklare utbildning kräver Matte 3b eller 3c och Läkare kräver Matte 4.

    Om du är intresserad av en eftergymnasial utbildning där det inte ställs särskilda krav på just matte, kan du välja ett av de program, där det läses minst matte.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV