Hermann
    Hej, jag står snart inför valet om vilket program man ska gå på gymnasiet. Jag vill bli advokat eller läkare.

    -Läkare vill jag helst bli då jag vet att jag skulle trivas med jobbet, jag är även ganska social av mig och tror jag skulle kunna bli en bra läkare. Jag vill även arbeta med människor. Men jag är orolig över att jag inte ens skulle klara mig genom naturprogrammet även fast jag än så länge har bra betyg, annars skulle jag välja det.
    Jag har även hört att man lätt får jobb men att det är konstiga arbetstider, stämmer det?
    -Jag skulle även vilja veta hur svårt det är för en kille med bra betyg i alla NO-ämnen och i matte att klara av en sådan utbildning?
    (Än så länge har jag fått B i alla NO-ämnen och i matematik.)

    -Advokat vill jag också bli då jag alltid argumenterar för min sak tills det att jag vinner, därför tror jag att jag skulle bli en bra advokat också, jag älskar att argumentera och särskilt att vinna argument. Jag skulle även trivas på jobbet där också, det är i alla fall min bild av hur det är och hur jag tror det är. Om jag ska bli advokat kommer jag dessutom att vara ledig på fredagar under gymnasietiden vilket jag ser till en enorm fördel eftersom jag ända tills för några veckor sedan har varit hemma minst en dag i veckan för att jag inte orkat.

    Jag har två frågor:
    1. Vad borde jag göra? Är det möjligt att jag skulle klara av en läkarutbildning med mina betyg? Jag är rätt bra på att arbeta hemma, kan bli upp emot 7-8 timmar om jag ligger riktigt långt efter, jag har alltså inga problem med hemjobb.

    2. Ska man gå ekonomi -eller samhällsprogrammet för att bli advokat? Har hört att båda går men inte helt säker om det stämmer.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, du verkar ha ringat in dig ganska väl vad du vill med din gymnasietid - härligt! Några varningsklockor dock kan jag avläsa som du kanske ska fundera på. Du nämner att du har varit hemma en dag i veckan för att du inte orkat - Naturvetenskapliga programmet är i sig väldigt krävande - matten går enormt fort och studietakten i stort är hög. Du behöver alltså ha en ganska hög arbetstakt under tre år. Hur skulle det funka för dig?

    Ett Samhällsvetenskapligt eller Ekonomiprogram som båda ger behörighet till ett Juristprogram på högskolan är likt Natur program med hög studietakt även om matten går lite långsammare så du kommer även där ha mycket att göra - att du har en fredag ledig har jag svårt att tro men det bör du väl kolla upp ordentligt med just den skola som du funderar på.

    Jag har svårt att svara på om du skulle klara en läkarutbildning - kanske du kan läsa lite om utbildningen och göra dig en uppfattning på det viset
    http://www.lakarutbildningar.se/ - läs även här mer om juristutbildningen och yrket http://www.lakarutbildningar.se/

    /Lena, Syv

    ...de senaste åren har läkarutbildningen varit så populär att många, många söker den och därför brukar det bli så höga antagningspoäng. Ett sätt är att efter gymnasiet läsa upp betyg i kurser inom vuxenutbildningen, ett annat sätt är att göra högskoleprovet och försöka komma in den vägen. Det finns även möjlighet att komma in via intervju. Många pluggar även utomlands.

    Du kan läsa mer här http://www.lakarutbildningar.se/

    /Lena, Syv