Emma
    Hej! Jag ska till våren välja inriktning då jag läser första året på samhällsprogrammet. På min skola finns alla tre inriktningarna och jag var till en början helt säker att jag skulle läsa samhällesinriktningen. Det eftersom att jag inte har en aning om vad jag vill bli. Men på mediainriktningen får man (vad jag vet) hålla på mycket med fotografering, journalistik och film och det är något jag tycker är jättekul. Vi läser även en media kurs (medier, kommunikation och samhälle 1) nu i ettan men det är mest teori och vår lärare säger att ”det inte alls är som inriktningen”. Så nu har jag jättesvårt för att bestämma mig vad för inriktning jag ska välja. Media hade varit jättekul men har verkligen inte en aning om vad man kan läsa till efteråt medan Sam-Sam känns det mer som att man kan läsa till det mesta. Jag tycker att samhälls ämnena också är roliga men hade känts kul att läsa en inriktning där det är lite mer praktiska ämnen.
    • Anna : Behörighet till eftergymnasial utbildningar är i princip densamma, oavsett inriktning på SA. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar

    där info finns om vilka yrken man kan läsa vidare till eller få jobb inom direkt efter Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Det är i princip ingen skillnad, oavsett inriktning; detta för att de kurser som krävs för behörighet till vidareutbildningar är ej Inriktningskurser, utan andra kurser, som läses på alla inriktningar - som t.ex matematik 2 och Samhällskunskap 1b.
    Den enda "kända skillnaden" är att i fall man vill läsa vidare mot Lärare i Samhällskunskap, då behöver man godkänt betyg i kursen Samhällskunskap 2 och den ingår i inriktning Samhälls-. Men i fall man inte är intresserad av att just läsa till lärare i samhällsk., då kan man läsa valfri inriktning på SA. Dessutom kan man också kanske läsa Samhällskp2 som en kurs inom programfördjupning, då blir man även på en annan inriktning än samhällsinriktningen, ändå behörig även till att läsa mot lärare i samhällsk.

    Att inriktningskurserna på SA ej är "behörighetsgivande" kurser, dvs man blir lika behörig, oavsett inriktning - gör det kanske svårare att bestämma sig ang.inriktning; men det positiva i det är att du kan med gott samvete välja Media-inriktningen, du förlorar inte "i behörighet" på det.
    God fortsättning på det nya året!
    ANNA