meimona
    om man vill vara en arkitekt ingenjör i framtiden ska man välja samhällsbyggande och miljö i TE i gymnasievalet ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Meimona
    behörighet till Arkitektutbildnignen på högskola/Universitet är:
    Grundläggande behörighet +
    Matematik 3, Naturkunskap 2 (som kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a) och Samhällskunskap 1b.

    Grundläggande behörighet får du på alla högskoleförberedande program och även kan få på yrkesprogram. Samhällskunskap 1b läses som obligatorisk kurs på alla högskoleförberedande program.
    Matematik 3 ingår som obligatorisk kurs på Naturveteskapsprogrammet, Teknik och i inriktningen Ekonomi på Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 kan man lägga till och läsa - t.ex. på Ekonomiprogrammet inom Programfördjupningen. Matematik 3 kan man också läsa som programfördjupande kurs på olika program.

    Det finns, alltså, möjlighet att bli behörig att söka utbildning Arkitekt - på många olika gymnasieprogram.
    Det är tuff konkurrens om utbildningsplatserna på Arkitektutbildningen och det gäller att ha höga betyg. Kan vara en bra idé att läsa kurser för Meritpoäng (läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser).

    Om du är intresserad av Arkitektur och vill läsa kurser inom "rätt område" för att du tycker det är roligt - välj det programmet /och den inriktningen/ där de kurser ingår, men formellt sett, finns det inga fördelar i att läsa just ett visst program på gymnasiet. Det är att bli BEHÖRIG och att ha tillräckligt höga betyg - som ger plats på en högskoleutbildning.
    Ett sätt att komma in på en högskoleutbildning kan vara genom att göra Högskoleprovet. Dock, måste man vara behörig. HP ersätter inte behörighet, utan gäller bara för konkurrens.

    Det går bra att söka Teknik /valfri inriktning/ eller ett annat gymnasieprogram för att kunna komma in på Arkitektutbildningen. Finns fördelar i att redan på gymnasiet läsa Arkitektur - hus /en kurs som ingår i inr. Samhällsbyggande & Miljö/ och inom Programfördjupningen kan du välja Arkitektur-rum, Konstruktion 1 och 2, Design 1 och 2, Bild och Form.
    Som sagt, formellt sett, får du inga fördelar av att läsa just en viss inriktning eller program på gymnasiet - så länge du skaffar dig behörighet genom att läsa de kurser som krävs.

    Vill passa på & tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar /se utbud på www.yhguiden.se/ - t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-design.

    MVH
    Mikael SYV