Carolin

    Hej! Studerar just nu på allmän linje på en folkhögskola och kommer få ut mitt studieomdöme i vår. Skolan kunde inte erbjuda samhällskunskap 1a2 och jag planerade då att göra den på sidan av hos komvux eftersom det ändå inte finns något förbud att studera komvux och folkhögskola samtidigt. Tänkte att det skulle gå bra att göra kursen för att jag enbart behöver få godkänt i kursen, har ju ändå ett studieomdöme och betyget på kursen kommer inte spela någon roll då. Men det gick inte riktigt. Tyvärr hörde komvux av sig att de ej kan ta in mig på kursen eftersom jag redan studerar 100% på folkhögskola och att jag inte kan söka till komvux på ett tag för att jag tidigare gjort avbrott på komvux kurser. Frågan nu är vad jag ska göra för att få samhällskunskap 1a2? Vill gärna ha samhällskunskap 1a2 avklarad snabbt så att jag kan söka till högskola men kan inte söka till komvux på ett tag (han sa mer än 1 år). Kan jag studera ett enstaka ämne på en annan folkhögskola efter jag tagit mitt studieomdöme? Tänker eftersom jag redan har ett studieomdöme från en folkhögskola så behöver jag inte gå ett helt år till bara för en 50 poängs kurs? Eller ska jag testa söka komvux i någon annan kommun? Behöver verkligen hjälp med alternativ här.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Carolin! Jag gissar att den eftergymnasial utbildning du vill komma in på kräver Samhällskunskap 1b, eller 1a1+1a2, stämmer det? Att allmänna studier på folkhögskola ej kan erbjuda samhällskunskap 1b låter märkligt, det är ju en kurs som många högskoleutbildningar kräver. Hör med din folkhögskola ännu en gång om de inte kan inkludera samhällskunskap 1b i dina studier.
    Att söka till komvux i en kommun där du inte är folkbokförd kommer inte ge det resultat du vill ha. Komvux i en annan kommun kommer inte ge dig plats på en gymnasial kurs utan kommer skicka en fråga till din "hemkommun" (alltså den kommunen där du är folkbokförd) om den så kallade Interkommunala ersättningen (det handlar om kostnader för att ge undervisning; det är komvux i din kommun där du är folkbokförd som får ersättning för att ge dig utbildning på gymnasial nivå; om komvux i en annan kommun skulle anta dig, skulle de inte få ersättning utan skulle då betala för din undervisning från sin egen budget vilket kommunerna inte gör annat än av ett administrativt misstag). Det är billigare för komvux i din kommun ge dig utbildningsplats än att köpa den i en annan kommun. Komvux betalar Interkommunal ersättning för grundskolekurserna men vad gäller gymnasiala kurser så måste det finnas särskilda skäl (t.ex att kursen ej finns i utbudet i egen kommun).

     Det är om du kan skriva  dig i en annan kommun där i utbudet finns kursen samhällskunskap 1a2 på kvällstid eller på distans som det skulle lösa sig med en studieplats men komvux i den andra kommunen kan också ha invändningar mot att du läser redan på heltid…. Fundera på om du kan skaffa dig kunskap på egen hand och betyg genom en prövning. Till en prövning får du anmäla dig i alla de olika svenska städer/kommuner (vad gäller prövning är du som inte längre är gymnasie-elev, så får du göra prövningar i hela Sverige). Att få godkänt betyg på prövningen om man ej läst kursen brukar inte gå så bra. Givetvis finns det de som skaffar sig kunskaperna på egen hand och lyckas få godkänt betyg även om de inte läst den kursen, men de är inte så många. Som regel, så gör personer prövningar i de kurser vilka de har läst och fick ett betyg, t.ex fick F, eller godkänt betyg men vill höja till ett ännu högre betyg.
    Som jag redan har skrivit ovan, är jag mycket förvånad att din folkhögskola inte kan erbjuda dig läsa samhällskunskap 1b eller 1a2, som är andra delen av kursen samhällskunskap 1b. Du får gärna visa mitt svar till henne/honom på din folkhögskola som ansvarar för din studieplanering. Det skulle vara intressant för mig att få veta varför din folkhögskola inte kan erbjuda en så vanlig kurs som samhällskunskap 1b är. Den kursen ingår i alla högskoleförberedande gymnasieprogram som en obligatorisk kurs. Och om man på en folkhögskola läser mot studieomdöme om grundläggande behörighet och då blir behörig till yrkeshögskoleutbildningar men också till högskole-universitetsutbildningar, då är det rätt märkligt att du inte ska få läsa en så pass vanlig kurs som krävs för många högskole-universitetsutbildningar.