Tova
    Jag funderar på att ansöka till Filmprogrammet på Örebro Universitet som har grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 och Engelska 6, men jag gick IB programmet och har bara ett IB diplom. Jag vet att ett IB diplom täcker grundläggande behörighet samt Engelska 6 eftersom utbildningen är på Engelska, men undrade om man behöver läsa Samhällskunskap på Komvux eller något för att få just den behörigheten gällande Sam, eller om mina två ämnen i grupp 3 (individuals and societies), HL Philosophy och SL Environmental Systems and Societies skulle på något vis räcka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,
    om du har IB-diplom från 2021 se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/sarskild-behorighet
    Om du har IB-diplom från 2020 eller tidigare år - se info på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2014-och-framat/sarskild-behorighet
    På båda webbsidorna (länkar ovan) står det att man har särskild behörighet vad gäller Samhällskunskap 1 om man har IB-diplom.
    Det är tyvärr inte specificerat vilka kurser i samhällskunskap på nivå1 som man har behörighet i. Jag gissar på att det är i alla kurser, alltså i samhällskunskap 1a1, 1a2 och 1b. Så jag antar att du har behörighet vad gäller samhällskunskap. Om du är osäker, kan du kontakta antagning.se eller antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka.

    • Tova : Tack så mycket!!