Fatemeh

    Hej! Jag går just nian, och har kommit till Sverige för ett och halv år sedan och inte har läst sjuan och åttan . Jag vill läsa samhäll programmet men min So lärare vill att jag ska läsa sjuan och åttans 4 so ämnena också och jag har läst historia och samhällskunskap och kommer att hinna läsa geografien men inte religon och jag har betyg i alla ämnena. Så jag får inte gå på språkintroduktion och det finns bara ett väg och det är att jag får börja första året på gymnasiet och läsa in religon men problemet är att det är bar två gymnasieskolor som har det alternativet och jag inte vill gå på de för att de är typ de gymnasiet som ingen vill gå på. Så jag ville veta om det finns någon väg där jag kan bara läsa religon och vad ni tänker kring det?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej,
    titta gärna på alternativet HA, Handels- och admin.programmet (det är ett yrkesprogram som mest påminner om Samhälsvetenskapsprogrammet). Behörighet till yrkesprogrammen är lägre och du kan bli behörig även utan godkänt betyg i Religionskunskap från grundskolan.
    Jag förstår att du vill komma in på SA, men om du är obehörig då är det endast på Programinriktat val som du kan antas och det är inte alla skolor som erbjuder det alternativet.
    Annars så kanske du kan stanna på grundskolan ännu ett år (med tanke på att du inte alls bott i Sverige så länge) - med ännu ett år på grundskolan blir du bättre förberedd till gymnasiet. Jag vet inte om du får lov att läsa om årskurs 9 - om du får lov att göra det, så tycker jag det är ett bra alternativ som du bör tacka Ja till.

    Om behörighet till olika gymnasieprogram - var god se information på gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Med vänlig hälsning
    Studie- och yrkesvägledare

    • : Tack för svaret! Jag tänkte också på att läsa om nian men bara religionen men då får jag läsa om allt och det orkar jag verkligen inte för att jag har läst hela grundskolans So utan religionen på nästan 7 månader och jag tycker att jag inte orkar längre och att jag har fått verkligen bra betyger i de andra ämnena så jag tycker att det är inte värt det. Och om det andra yrkesprogrammet, jag vill bli flygledare och då måste man har läst Natur,teknik,samhäll eller ekonomi och samhäll är den enda som jag gillar faktiskt. Så det är väldigt krångligt . Men tack för svaren!
    • Anna :

      Om behörighet till utbildning som leder till yrket Flygledare (i Sverige) var god se lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav och som det står där behöver du 3-årig gymnasial utbildning med godkända betyg i matematik 1, svenska 1 och engelska 5 och de kurserna är obligatoriska på alla nationella gymnasieprogram inklusive yrkesprogram. Varför tror du att du behöver läsa på NA, TE, SA eller EK? Det stämmer ju inte! :) Du kan läsa på alla nationella program, bland annat vilket yrkesprogram som helst och bli behörig till den utbildningen som du vill gå efter gymnasiet.

    • : Ja, men när jag var på gymnasiemässan så sa de att du måste läsa en av de här ämnena för att kunna komma in och även om jag kan läsa på ett yrkesprogram så jag är inte säkert på att jag kan komma in Och om jag inte kunde komma in på det så vill jag bli lärare eller polis som jag tror man borde ha läst någon av de nationella programmen för att kunna bli det. Men tack så väldigt mycket för svaret!
    • Anna : Yrkesprogrammen är de Nationella program. Jag gissar på att du kanske blandar ihop "yrkesintroduktion" som är ett program inom Introduktionsprogrammen som inte är ett nationellt program - med YRKESPROGRAM
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack för svaret! Men kan man bli en so-lärare om man går på en nationell program eller en polis? För att jag tror om man vill bli polis måste man ha läst samhäll i gymnasiet eller är det inte så ? Och om man vill bli lärare tror jag man borde ha läst någon av de fyra programmet alltså samhäll och sånt eller är det inte så ?
    • Anna :

      Polisutbildningen ställer ett antal Olika krav, t.ex måste man ha körkort för personbil och det är rätt dyrt att skaffa på egen hand, därför kan utbildning på FT/transport (ett gymnasieprogram där man läser mot flera olika typer av körkort) kan vara den mest passande utbildning inför polisutbildningen. Kika gärna på FT - inriktning Transport.
      Lärare kan man bli efter vilket program som helst. Även om man kanske skulle behöva komplettera efter gymnasiet - med någon eller några kurser. Lärare i Samhällskunskap är utbildning på lärarhögskolorna som kräver för särskild behörighet godkänt betyg i gymnasial kurs Samhällskunskap 2 och den läsas som obligatorisk på inriktningen Samhällsvetenskap på SA, så på så sätt så "måste man" läsa SA/inriktning samhällsvetenskap, men det är, för det första möjligt att komplettera efter gymnasiet (den kursen, Samhällskunskap 2 kan på komvux läsas på heltid på 5 veckor, till exempel...) och för det andra - så kan man ofta välja samhällskunskap 2 som valbar kurs på andra utbildningar än SA/samhällsvetenskap.

    Läs alla kommentarer