Karin
    Hej
    Jag är utbildad samhällskunskapslärare för gymnasiet. Jag har arbetat i snart åtta år och har börjat tänka på att vidareutbilda mig. Eftersom jag är väldigt intresserad av sociologi har jag funderingar på att läsa vidare till socionom. Jag har läst sociologi A och B och så har jag skrivit mitt examensarbete inom sociologi. Kan jag på något sätt använda detta om jag skulle vidareutbilda mig till socionom? Vad ska jag i så fall läsa? Finns det att läsa på halvfart distans?

    Mvh Kajsa

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Alla utbildningar till Socionom finns info om på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/?fritext=Socionom

    Jag kan inte se någon utbildning på halvtid på distans, tyvärr, men det går kanske komma överens på högskolan lokalt - på vilket sätt du läser. Det är ett undantag i så fall och individuellt bedömning görs.

    Om du kan tillgodoräkna dig några kurser pga tidigare utbildning blir det upp till den högskola/universitet att bedöma - dit du söker. Sådana beslut fattas lokalt på varje högskola/universitet.

    Det bästa råder jag kan ge dig är att du tar kontakt med den högskola/universitet där du vill läsa. Du berättar om din situation och får svar om det är möjligt att tillgodoräkna dig några kurser och förkorta utbildningstid på det sättet.

    Det vanliga är att man söker med sina gymnasiebetyg till hela programmet "Socionom" som är på 3,5 år heltid, bunden (dvs inte distans).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp! Återkom gärna och berätta för oss vad du får för svar på den högskola/universitet dit du vill söka.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Karin!
    Det bästa är att vända sig till Studievägledare på just den högskola eller universitet där du vill läsa till Socionom: Studievägledare tittar då på dina betyg och jämför med kursinnehåll i socionomprogrammet. I fall de har ledig plats på programmet, kanske kan du hoppa in i en pågående utbildning och läsa in socionomprogrammet på kortare tid än de sju terminer som det annars tar.

    Jag har också ett förslag att du kikar in på http://www.fragasyv.se/info/beteendevetare-ett-program-eller-fristaende-kurser hur man kan sätta ihop kandidatexamen i Beteendevetenskap av fristående högskolekurser. Kanske kan detta vara en framkomlig väg för dig. Det är givetvis inte samma sak - att utbilda sig till Socionom eller till Beteendevetare, men man kanske kan få liknande arbete efter båda de utbildningar.

    Hälsningar
    Mikael SYV