Sanna
    Hejsan!

    Jag vill arbeta med utveckling, planering och samhälle. Jag känner mig väldigt förvirrad och inte kan förstå mig riktigt.

    Som jag har förstått så Samhällsplanerare är mycket planering och det finns mycket jobb att välja mellan.

    Men en del av mig vill arbeta med att planera bygge, alltså arbeta som byggnadingenjör.

    Jag har inte kunnat söka till högskolaingenjörsprogrammet pga jag inte har haft behörighet.

    Så jag undrar:

    Vad är det för skillnad mellan en samhällsplanere och en byggnadsingenjör?

    - som samhällsplanerare kan jag fortfarande arbeta inom byggnad så som en byggnadsingenjör gör?

    - Eller om jag läser ett år på samhällsplanerareprogrammet, kan jag söka sen till byggnadsingenjör? Kommer jag vara behörig?

    - finns det andra sätt att läsa till högskolaingenjörsprogrammet?
    • Anna : Jag tycker du vinner på att kika lite extra på yrkeshögskoleutbildningar till Bygglovshandläggare. Efter genomgången utbildning till Bygglovshandläggare, kan man jobba som bygglovshandläggare, byggnadsinspektör, bygglovsassistent eller som Bygglovskonsult inom privat verksamhet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sanna,
    läs gärna på yrke/samhällsplanerare >> och på yrke/byggnadsingenjör >>. Kika också på yrke/bygglovshandläggare >> som kräver en Yrkeshögskoleutbildning. Se exempel på några yrkeshögskoleutbildningar - https://www.yhguiden.se/utbildning/vuxenutbildningen-i-partille/bygglovhandlaggare-bygglovkonsult

    och https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-syd/byggnadsingenjor-hassleholm

    /hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se /.
    Hälsningar
    D: