Fabronya
    Hej, jag har världensbeslutsångest och vet inte vilket program jag ska välja!
    Jag har tänkt lite extra på Ekonomi, samhällsvetenskapsprogrammet och internationell Sam.Jag har varit på dem flesta öppet hus och varje gång jag är på någon blir det bara värre och värre! Jag hade ifrån sjuan tänkt mig välja Ekonomi för att jag jag hade tänkt mig bli en advokat eller en ekonom, men nu när mitt betyg inom matten inte ser ut som att det går bra vet jag inte vad jag ska göra. Däremot gillar jag även att tänka på hur samhället fungerar och so är en av mina favorit ämne.
    Engelska är mitt favorit ämne , men jag har också bra betyg på engelskan, så om jag väljer sam, ska jag välja internationell eller vanlig?
    Så jag tänkt att jag väljer Sam som backup om inte jag klarar av ekonomi, men då vet inte jag vad jag vill bli i framtiden!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fabronya!
    Du står i "valet och kvalet" inför gymnasiet och det är fullt förståeligt och du ska veta att det är väldigt många elever i samma eller liknande situation, så du är inte ensam (om det är till någon tröst för dig :)!

    Du skriver att det inte går så bra med matten och det vill jag att du förklarar för mig - menar du att du inte får A-betyg, utan B? Eller menar du att du riskerar att inte få godkänt (E) betyg? Det är väldigt viktigt att veta för att matte är ett av de ämnena som man måste ha lägst E i från vårterminen i grundskolan för att bli behörig till gymnasiets nationella program. Du kan läsa behörighetsreglerna här:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Skulle det visa sig att en elev riskerar F i matte, bör den eleven även titta på IM; http://www.gymnasieguiden.se/program/IM för att det är i så fall Introduktionsprogrammen som man i så fall är behörig till.

    Svara på min fråga om matte och jag återkommer med ett nytt svar till dig!
    Ha det bäst!
    Och lycka till med dina studier och i det kommande gymnasievalet!
    ANNA