Pluggtrött

    Hej! Jag har gått Samhällsvetarprogrammet, och har en sådandär "U" kurs på mina betyg, så jag har 2600 poäng i helhet, inte 2500. Det gick inte så jättebra i gymnasiet så jag studerar nu på Komvux och har läst upp 2/7 betyg hittills. Jag har två sk. "kärnämnen" som fattas vilka är Naturkunskap1b och Matematik2b. Jag som har 2600 poäng där, hur många "minst avklarade" poäng måste jag ha? Är det annorlunda för mig än för dem med 2500? Och vilka ämnen räknas som kärnämnen? Hur många kärnämnen minst måste jag ha klarat av för att få ut gymnasieexamen? Jag har svenska 1,2,3 Engelska 5,6 Matematik 1b avklarat sedan tidigare. Är nak1b och matte2 nödvändigt för en gymnasieexamen? Jag försöker plugga upp nak1b just nu, men det verkar inte gå så bra för mig. Mvh, förvirrad tjej

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill få ut Examensbevis från komvux, måste du göra Planering mot examensbevis med SYV på komvux.
    Om du är pluggtrött, vill du verkligen plugga efter det att du får ut examensbevis från komvux eller vill du snarast börja jobba?

    I fall du snarast vill börja jobba - så är det en bra idé att läsa mot Yrkesexamen. I den kan svenska 1,2 och 3 ingå och engelska 5 och 6 också. I yrkesexamen måste Yrkeskurserna ingå (vilka - beror på vilket yrke man läser mot...).

    Högskoleförberedande examen
    I den måste Naturkunskap 1b ingå (kan ingå med F-betyget).
    Matte 2 är obligatorisk kurs på Samhällsvetenskapsprogrammet men inte på Estetiska eller Humanistiska. Om temat för gymnasiearbete passar in i Estetiska eller Humanistiska programmet, kan man "säga" att du läser mot examen från ES eller HU och i så fall behöver inte ha betyget i matte 2.
    Dock blir du inte behörig till alla de eftergymnasiala utbildningar som för Särskild behörighet kräver matte 2. Och det är många utbildningar och även inom Yrkeshögskola finns det många yh-utbildningar som kräver matte 2.

    Examensbevis från komvux bör så mycket som möligt påminna om exam.bevis från gymnasiet (Undantag: idrott och hälsa 1 får inte ingå i exam.bevis från Komvux) - se programplan för SA

    Studie- och yrkesvägledare