Jonna

    Hej, jag kan inte bestämma mig för vilken utbildning som passar mig bäst och vilken som ger bäst framtid. Jag är mycket intresserad av psykologi och samhällsvetenskap, men även organisation och marknadsföring. Vilka typer av jobb leder detta till och hur ser framtiden ut inom detta, jag är rädd att det inte finns så mycket jobb inom samhällsvetenskap till exempel.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,
    du ställer en intressant och viktig fråga men som också är mycket svår att ge ett konkret och användbar svar på.
    Situationen på arbetsmarknaden förändras. Dina intressen kan också förändras ganska mycket. Du är fortfarande mycket ung. Du kan också jobba i några år med "vad som helst" - vilket jobb som du kan få, för att ha tid att fundera och mogna /arbetslivs- och livserfarenhet som ger dig bättre utgångspunkt för framtida yrkesval/... utifrån de några få rader som du skriver i din fråga är det rätt så omöjligt att ge svar ang. vad du bör söka för utbildning.
    Du nämner samhällsvetenskap, ekonomi och socionom... och alla de områdena är rätt så breda...
    t.ex Socionomyrken är flera olika och från 1 juli 2019 krävs det legitimation för att få jobba som Hälso- & sjukvårdskurator, vilket är nytt... innan krävdes inte ngn legitimation...
    yrken inom ekonomi är många
    och
    Samhällsvetare  - är ett samlingsbegrepp för ett stort antal yrken.

    Om du inte sedan innan läst på högskola eller universitet, kan det vara bra att börja med att läsa någon "liten kurs" kanske på deltid, för att testa på hur det är att läsa på högskolenivå... och så får du högskolepoäng till CV om du klarar kursen, vilket är alltid bra.
    Du kan också försöka boka "bli student för en dag" på några av de högskoleutbildningar som du funderar över ... då kan du testa på läsa på de utbildningar "en dag": du träffar då studerande på de utbildningar och kan diskutera med dem, fråga om för- och nackdelar och vad de tänker kring framtida arbetsmöjligheter...