Tilda
    Hej! Jag går sam och senast imorgon ska jag välja inriktning. För mig står valet mellan samhällsvetenskap och beteende. Jag vill bli en veterinär (vet att jag går "fel" program), så mitt val kanske inte spelar en så stor roll. Men jag kan verkligen inte bestämma mig! Det lutar mest åt samhällsvetenskap, då jag är intresserad av religion och historia. Men beteende verkar också intressant!

    Jag undrar om kurserna är svårare i någon av inriktningarna? Eftersom man behöver väldigt bra betyg för att bli en veterinär vill jag gärna lyckas få det.

    Tack!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Tilda,
    jag förstår att du står i valet och kvalet.
    Men det är precis som du själv skriver att din behörighet till vidare utbildning inte hänger på vilken inriktning på SA du väljer. Om du tror att du kan få högre betyg i Geografi, Samhällskunskap eller Kommunikation, Psykologi eller Filosofi - vet du nog bäst själv.
    Kurserna i de två inriktningarna är inte lättare eller svårare - allmänt sett, men vi alla är olika duktiga på olika ämnen och tycker att olika saker är kul.
    Angående höga betyg för att kunna komma in på Veterinär, vill tipsa dig om att fundera på Högskoleprovet, som ger en extra chans att komma in på en högskoleutbildning.
    Mer om val av inriktning - i fall för många väljer en av inriktningarna, uppstår konkurrens och vissa elever blir tvungna att gå den inriktning som de inte har valt - så det är nog inte så att du får gå just den inriktning som du väljer imorgon, inte till 100 % i alla fall.
    Om det är verkligen så att det står och väger... 50-50... att du kan tänka dig vilken som av inriktningarna - då är det snällt av dig att meddela just detta - att du kan tänka dig vilket som ... då får "ödet" avgöra hur det blir.
    Du ger då någon av klasskamraterna att läsa den inriktning som hen vill och så går du den andra inriktningen. Det känns som ett bra val - om det är så att du kan gå både och...
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen Peter SYV
    • : Jo, det är väldigt många som har valt beteende i år! Då kanske det är bättre att jag väljer samhällsvetenskap. Jag har aldrig haft några av ämnena i beteende-inriktningen, så jag vet tyvärr inte om jag är bra på dem. Tycker att vi borde ha fått testa inriktningarna innan valet, så skulle det vara lättare att välja! Men tack så jättemycket för svaren! :)
    • Mikael : Det är en bra idé att testa inriktningarna innan valet, men nu är det "deadline" imorgon. Önskar dig stort lycka till med ditt val och dina studier!
    • : Tyvärr får vi inte testa, annars hade jag gärna gjort det! Tack så mycket!
    • Mikael : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studierna! Mikael SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer