Henrik

    Hej! Om man går på fyraåriga samhällsvetenskapsprogram kan man läsa historia 3 och få meritpoäng. Jag ska göra individuella val och jag är osäker om man får man får några meritpoäng för just det ämnet. Tack på förhand!

    • Liselotte : Vad är "fyraåriga samhällsvetenskapsprogram"?
    • : Man har förlängt programmet, så istället för att det ska vara 3 år blir det 4 år. Man får samma behörighet och läser samma kurser som vanliga SA-programmet.
    • Anna : Reglerna kring meritpoäng är desamma, oavsett om man läser 3 eller 4 år på gymnasiet. Inga kurser i historia ger meritpoäng.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Henrik,

    vilka gymnasiala kurser som ger, vid ansökan till högskola-universitet, Meritpoäng kan du se på gymnasieguiden.se/informeras/merit och ämnet historia ger inte några meritpoäng.

    Liselotte
    • : Gäller det samma sak, om man läser teckenspråk för hörande steg 1?
    • : Tusen tack för ditt svar!
    • Anna : Teckenspråk för hörande är från 2014 "jämställd" med Moderna språk, och det är från steg 3 och högre - som man får meritpoäng för. Alltså får du meritpoäng för godkända betyg i Teckenspråk för hörande 3 och 4.