Ivan
    Försöker hålla mig till saken och väldigt kort.

    Blivit antagen på 20 v på båda Matte 4 och Fysik 2.
    Först på distans med villkor att då corona lägger sig c:a ½ vägs i kursen ---> övergång till klassrum.

    Fråga gäller Fysik 2: Inom kursens ramar så har jag hunnit göra 90 % av alla inlämningar d.v.s. 9 av 10 och de var inte lätta heller om vi säger så.
    När övergånger till klassrum skede, frågade jag lärare om det kan på något sätt tillgodoräknas det jag har gjort under distanstiden. Observera vi pratar alltså om/inom en och samma komvux, Jensen alltså.

    Varav lärarens svar: Näää, tydligen så spelar det ingen som helst roll vad jag har gjort innan på samma kurs alltså fast på distans i fysik 2. Utan han berömmer utifrån den underlag som finns på klassrumskursen.

    Frågan är då: Vad är det i så fall som har hänt med den ärorika och populära uttrycket formativ/samlad bedömning. Finns ju sådana saker som validering etc. där man tittar vad eleven faktiskt kan och om jag har täckt stora delar av kursplanen och det enda jag hade kvar att egentligen bara skriva slutprovet (och med facit i hand så skulle jag bara ha gjort det känns det som). Men det är alltså helt normalt att bara ¨¨strunta i¨¨ att man har redan visat att man är klar i mångt och mycket med många moment i kursen, fast att det har sket hos en annan lärare (det som är lite sjukt, på samma skola) det räknas inte på något sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår att du är upprörd.
    Mitt förslag är att du vänder dig till Rektorn på den skola där du läste. Rektorn är ytterst ansvarig, fast det är läraren som sätter betygen. Som syv har jag inte kunskap i betygssättningen. Jag kan inte säga mer än så här: läraren bör sätta det betyget som motsvarar den kunskapsnivån eleven har i slutet av kursen. Hur läraren bedömer vilka kunskaper som eleven har - ligger utanför SYV-ens kompetensområde.
    Du kan också ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och jag kan också upplysa om att Skolinspektionen utövar tillsyn över bl a komvux, så det går att skicka klagomål till Skolinspektionen. Om något av det resultetar i att läraren får "sparken" eller att du får högre betyg i kursen fysik 2, kan jag inte riktigt svara på (tror tyvärr inte det, dock).

    Tänker också så här: om du har goda kunskaper i kursen, borde du kunna påvisa dem för läraren och få högt betyg. Det du "har gjort" på distans är ju för att du ska ha kunskaper "med dig" efter genomförandet av uppgifterna, inläsning, labbar mm. Det är sällan så att eleven har de facto goda kunskaper men ej lyckas visa dem för läraren. De situationer jag tänker på här är att eleven var sjukskriven under lång tid och dök upp i slutet av kursen när alla prov är redan genomförda och dags att sätta betyg... eller om eleven har grav dyslexi eller dyskalkyli och ej hinner skriva färdigt på proven (trots att hen egentligen kan det som hen borde kunna).