annan
    Hej!

    Jag har frågor om samlat betygsdokument. Jag läste först en liten tid i gymnasiet med endast en godkänd kurs i estetisk verksamhet på 50 p. Sedan läste jag 2150p. på komvux i ett samlat betygdokument från 2007. Sedan sökte jag in på högskola/universitet och har tagit bla. en längre examen. Men nu undrar jag kring min behörighet gällande högre universala studier i mitt område eller om jag skulle vilja läsa en helt annan utbildning eller kurs i framtiden. Är jag då plötsligt obehörig efter 1 juli 2020? (Känns lite absurt efter att varit behörig i över 10år och högskole/universitetsstudier...)
    Måste jag ha ett sk. slutbetyg?
    Vad krävs för att jag ska få ett sk. slutbetyg? (alla kärnämnen/behörighetsgivande kurser är uppnådda)
    Vilkt antal poäng måste jag nå upp till?
    Kan jag räkna med estet betyget?
    Är det bara antalet poäng som räknas eller måste jag läsa vissa specifika kurser? Jag har ju ingen idrott/examensarbete (gick ej att läsa vid komvux där o då) Måste jag ha det nu?
    Att man måste läst inom ett program även vid kommvux nu, gäller det även mig retroaktivt? (Jag valde vad som var relevant för mina högskole/universitetsstudier men som nog till större delen är samhällskurser men utan moderna språk)
    Måste jag då välja samhällskurser nu? Har läst de mesta där....språk är inget alternativ om jag inte måste.... Eller kan jag välja o vraka....
    Vad är skilnaden på vad som krävs av mig/för slutbetyg om jag inte läser upp nu utan gör det efter 2020?
    Vad innebär att svenska 3 inte går att översätta från äldre betyg jag har svenska c?

    Förlåt mina många frågor men jag är mån om att inte tappa behörigheten då jag kämpat&har bra betyg och inte vill stänga dörren till högskola/universitet för alltid... för att man ändrar reglerna retroaktivt (trodde inte man fick göra så känns ju inte så rättsäkert....)

    Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annan,
    det bästa rådet jag kan ge dig är att du bokar tid hos en studie- och yrkesvägledare på Komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).
    ***
    Du skriver att du tidigare kom in på högskola/universitet och tagit examen. Om det var i Sverige, alltså, att du kom in på en högskoleutbildning i Sverige - Och om inte misstag begicks - dvs du kom in som Behörig - då borde du ha Grundläggande behörighet och då har du det redan idag... och tillsvidare... Dock förstår jag inte riktigt hur bedömning kunde göras att du var behörig - se info på antagning.se/sv/Det-har-gäller och Samlat betyg räcker inte, står det... Kanske kom du in på Reell kompetens (där även arbetslivserfarnhet inkluderas)?

    Om du vill försöka få ut ett Slutbetyg
    Det är på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du måste ansöka om det. Du gör planering tillsammans med SYV på komvux.

    Det gör inget att du ställer många frågor; dock måste man förstå vad du har för dokument och vad som har hänt - för att kunna svara rätt.

    Fakta om Slutbetyg/Examensbevis
    "Dead-line" för att få ut ett Slutbetyg har tidigare förlängts och nu är det 1 juli 2020. Det kan inte uteslutas helt att det kan bli ännu en förlängning, dock är det mindre troligt (pga kurser som är äldre än 8 år kan, som regel inte tas in i ett slutbetyg).
    Gymnasieexamen (dokumentet heter Examensbevis) är standard sedan några år; gymnasieelever fick det för första gången år 2014. Det är alltså nu 5 "kullar" ungdomar som fick examensbevis ... På komvux kunde man dock få "gamla betyg" (genom prövningar) t o m sista juni 2016. Från 1 juli 2016 kan man inte längre få "gamla betyg" (med betygsskala IG-MVG) utan det är endast de "nya betygen" (med betygsskala F-A) som gäller.
    Det krävs 50 p. mer för examensbevis (2400 betygsatta poäng jämföre med 2350p. som räcker för ett slutbetyg); för övrigt är det striktare regler ang. vilka kurser som får ingå i examensbevis; Gymnasiearbete med godkänt resultat är också ett krav för att kunna få ut examensbevis.

    • :

      Hej! igen jo jag har läst en hel examen och ett flertal andra enstaka kurser på högskolor och universitet i Sverige som varit svåra att komma in på med höga meritvärden. Jag har inte kommit in på annat än de betygen jag har i mitt samlade betygsdokument från komvux. Har det gjorts fel har det inte framgått och gjorts av ett flertal lärosäten/antagningen upprepat under en tioårsperiod.

      Visst kan det vara klokt att ta kontakt med komvux men vill höra vad fler säger så jag inte blir lurad av någon utan att bilden stämmer överens.

      Yrkeshögskolan är jättebra inget ont om den men med många år bakom mig på högskola/universitet känns det inte som det alternativ som är mest aktuellt för mig. Jag vill kunna ha möjligheten kvar att kunna läsa enstaka kurser på högskola/universitet eller kunna läsa vidare kanske till master eller dyl.

      MVH

    • Anna : Till utbildningar på avancerad nivå (master- el. magisterprogrammen) söker man på resultat av tidigare Akademiska studier (godkända Högskolepoäng) - så här är du inte beroende av bedömning om Grundläggande behörighet till högskolestudier. Reglerna kan dock ändras... och har gjort många ggr. förut. Misstag kan också begås (mänsklig faktor). Allmänt gäller: om man tidigare läst på högskolenivå i Sverige, borde man ha Grundläggande behörighet till högskolestudier (och den försvinner ju inte... har man en gång fått den, så har man den). Men ta gärna kontakt med personal på www.antagning.se - det är de som gör bedömningar vid antagning till svenska högskoleutbildningar.