Emma
    Jag kompletterade via prövning på komvux mina betyg. Ska nu skicka in samlat betygsdokument plus intyg från komvux men ser att projektarbete inte står med någonstans. Vad ska jag göra?

    Tack!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Har du fått ett SAMLAT BETYGSDOKUMENT från din gymnasieskola, då har du antaglingen läst din gymn.utb. enligt "de gamla kursplanerna", som var innan Gy 2011.
    Nu för tiden utfärdas det Gymnasieexamen /och om man inte har tillräckligt med poäng eller saknar någon obligatorisk kurs, får man ett Studieintyg/.

    Jag råder dig att snarast kontakta en Studie- & yrkesvägledare på KomVux där du gjorde prövning med frågan om KomVux kan utfärda ett Slutbetyg för dig.

    Avgörande i denna situationen är svar på frågan: har du påbörjat din gymnasieutbildning innan 1 juli 2011? Om svar är JA, då Projektarbete inte var en obligatorisk kurs, borde KomVux i din kommun utfärda ett Slutbetyg, som ger dig grundläggande behörighet till högskolestudier utan att du skall behöva göra Gymnasiearbete /som numera är en obligatorisk kurs/.
    Läs på http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-gymnasieskolan/vagledning-kring-nya-och-gamla-kurser-i-ett-slutbetyg-1.179022

    Där det bland annat står så här: Av gymnasieförordningen (2010:2039) framgår att elever som påbörjat sina studier efter 1 juli 2011 ska läsa mot en gymnasieexamen medan elever som påbörjat sina studier innan 1 juli 2011 ska läsa mot ett slutbetyg.
    Och lite längre ner läser vi: Slutbetyg får utfärdas senast den 1 juli 2015.

    Du skriver också att du kommer att "skicka in" dina betyg.
    Jag undrar - vart du vill skicka dina betyg? Är det för att komplettera din ansökan till högskola/Universitet? Sista dag att komplettera högskoleansökan var den 19 juni och det kan tyvärr vara för sent att skicka betyg nu.

    Däremot är det inte ännu för sent att begära få ut ett Slutbetyg från KomVux. Det är ett år kvar /deadline är 1 juli 2015/ men jag råder dig kontakta Studie- & yrkesvägledare och ev. även Rektor på KomVux i din kommun så fort som möjligt - eftersom du skall ev. behöva läsa någon/några kurser på KomVux innan du kan få ut ditt Slutbetyg. Är det så att du behöver läsa någon kurs, kanske du kan söka först under nästa ansökningsperiod och det inte är säkert att alla sökande får plats på kurserna, därför är det hög tid att ta tag i detta nu på en gång.
    Om du missar få ut ditt Slutbetyg senast 1 juli nästa år, måste du i fortsättningen (om du vill få Grundläggande behörighet till högskolestudier) läsa till Gymnasieexamen där fler obligatoriska kurser ingår, bl a Svenska 3 (gamla kurs Sve.C), Engelska 6 (gamla kursnamn Eng.B) samt Gymnasiearbete (gamla benämning: Projektarbete). Det ställs, allstå, högre krav för att få ut Gymnasieexamen om man jämför med reglerna för ett Slutbetyg.

    Jag hoppas att mitt svar var till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Ludmila, SYV

    Hej igen,
    på länken som du skickade, längst ner står det, precis som du skriver, ngt. "om ett Samlat betygsdokument". Text lyder ordagrant så här: "Samlat betygsdokument finns inte i betygsdatabasen.
    Om du har ett samlat betygsdokument från gymnasiet med kurser som inte ingår i ditt slutbetyg, till exempel särskild prövning, måste du själv skicka in kopior till Antagningsservice."
    OBS! "med kurser SOM INTE INGÅR I DITT SLUTBETYG", vilket betyder att man måste ändå ha ett Slutbetyg och som TILLÄGG till Slutbetyget kan man skicka in ett Samlat betygsdokument. Min erfarenhet är att folk skickar in tillägg av flera anledningar: ibland för att bevisa att man är behörig till en viss eftergymnasial utbildning eller för att höja Jämförelsetal. Slutbetyg från gymnasiet ger grundläggande behörighet för högskolestudier. För många utbildningar behöver man ytterliggare kurser för den så kallade Särskild behörighet. Har man inte de kurser med godkända betyg i sitt Slutbetyg, måste man skicka tillägg.
    Jag är, tyvärr, ganska säker (utifrån det du har uppgett) att du inte i dagens läge kan bekräfta att du har Grundläggande behörighet för högskolestudier.
    En annan sak är att Antagningen till högskolestudier är mycket strikta ang. "deadline" för komplettering. Enbart särskilda omständigheter, som kan bekräftas av läkarintyg eller en annan dokument från polisen t.ex. skulle ev. kunna tas hänsyn till.
    Du kan givetvis skicka in nu de betyg du har till Antagningen, men jag har väldigt små förhoppningar om att det hjälper, tyvärr.

    För att klargöra situationen helt och hållet, är min fråga: Har du fått ut ett SLUTBETYG från gymnasiet eller ej (då menar jag ett dokument som "heter" Slutbetyg, vilket står som överskrift ovanför kursförteckningen)?
    [ Slutbetyg från gymnasiet kan man bara få EN GÅNG. De som tidigare har fått det dokumentet, kan komplettera med olika kurser, men de får inte ett nytt eller förändrat Slutbetyg. Utan ett Slutbetyg har du inte grundläggande behörighet till högskolestudier.]

    VÄNLIGEN
    Ludmila, SYV
    Hej Emma,
    SYV på KomVux, som tittar på dina betyg, kan göra et bättre bedömning om du redan nu kan få ut ett Slutbetyg. Reglerna säger att man måste ha ett visst antal BETYGSATTA poäng /OBS! IG eller F är ju också ett betyg/ samt ALLA OBLIGATORISKA ämnen måste vara med. Tyvärr är det så att man kan få ut ett Slutbetyg som INTE ger behörighet till Högskolestudier. För att förhindra detta, bör man noga räkna godkända /eller icke-godkända poäng/. Gränsen ligger på 10 % dvs om antal icke-godkända poäng överstiger 10 %, saknar man Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Sammanfattning:
    får att få ut ett slutbetyg som grundläggande behörighet till högskolestudier måste man ha
    1. tillräckligt många betygsatta poäng på gymnasiekurser
    2. alla obligatoriska kurser för ett Slutbetyg måste vara betygsatta
    3. antal icke-godkända poäng får inte överstiga 10 %

    Det går, alltså att få ett Slutbetyg som - tyvärr - inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier /detta inträffar om antal icke-godkända poäng överstiger 10 %/. Ett sådant Slutbetyg, om man vill söka till högskola, bör i efterhand kompletteras med dokument /Samlat betygsdokument eller Studieintyg/, som bekräftar att man har "läst upp" kurser och har nu tillräckligt antal godkända poäng.

    Ännu en gång vill jag påpeka att - Slutbetyg är "på väg ut", det är övergångsreglerna som fortfarande gäller. Dock SENAST 1 JULI 2015 kan Slutbetyg utfärdas. Efter det datumet kan bara Gymnasieexamen utfärdas. Gymnasieexamen ställer högre krav, där t.ex. Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs.

    Ang. det du skriver att "det är för sent nu", vill jag svara så här: om du blir behörig under sommaren, kan du söka "restplatserna" = lediga platser, som kan finnas på högskoleutbildningar. Därför är det inte helt "kört" och möjlighet ev. finns för dig att påbörja en högskoleutbildning till hösten.

    Önskar dig Lycka till!
    Ludmila, SYV
    • : Tack för snabbt och utförligt svar, Ludmila! Mycket riktigt så gick jag ut innan Gy 11. Borde varit tydligare med att det var till antagning.se jag skulle skicka in mina papper. 19e var deadline. Jag har klantat mig och hoppas helt enkelt på det bästa
    • : https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Skicka-in-ratt-papper/Betygsdatabas-for-slutbetyg/ Längst ner på den sidan står det om samlat betygsdokument...
    • : Vilken pärla du är Ludmila! Jag ska kontakta komvux på morgonen - som jag förstår det är det endast de som i efterhand kan ge ut mitt slutbetyg? Jag fick inget Slutbetyg från mitt gymnasium, endast Samlat Betygsdokument. Jag hade IG i historia, som jag tentade till G via vux! Tack vare denna tenta överstiger mina poäng 2550. Vilket jag tänker bör ge mig grundbehörighet? var tänker jag fel?! Jag är fortfarande inte helt med på allt, så mycket att ta in! I vilket fall som helst är jag ju tyvärr för sent ute. Uppskattar dock VERKLIGEN din hjälp, Ludmila!
    • : Grundläggande behörighet till högskolan*
    Läs alla kommentarer