Kimia
    Och även om det finns konkurrens.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Apotekstekniker är Yrkeshögskoleutbildning, vilket innebär bland annat att behörighet kan kan vara lite olika på olika skolor och olika orter och vi vet inte ens om någon utbildning till Apotekstekniker kommer att ha en start det året som du vill söka.
    T.ex. just nu finns det inga planerade framtida starter på Apotekstekniker. Behörighet kan du se i presentationerna på de pågående utbildningarna: http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/apotekstekniker2 och http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker4 De två pågående utbildningarna till apotekstekniker (på länkarna ovan är på 1,5 år på heltid).

    Tandtekniker är, däremot, en högskoleutbildning. Den är på 3 år på heltid (180 högskolepoäng) och behörighet är till den är: Grundläggande behörighet och Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 .

    Det är, alltså, inte samma behörighet till Apotekstekniker och till Tandtekniker.
    Apotekstekniker vet vi inte om det blir flera starter. Den utbildningen kan eventuellt upphöra och ersättas av någon annan.

    Bästa hälsningar
    Anna

    Vi vet ej om det blir någon mer start på Apotekstekniker och om det inte blir någon start, då kan man ju inte söka. Till den pågående utbildningen i Göteborg krävdes det yrkesexamen + Kurserna och betygskraven i det särskilda förkunskapskravet ovan motsvarar minst betyget E i följande kurser från det nya gymnasiet: Svenska 1,Svenska 2,Engelska 5,Matematik 1a, b eller c, Samhällskunskap 1 b, Naturkunskap 1a 1 och 1 a 2 samt 2 eller Naturkunskap 1b och Naturkunskap 2. Och i Stockholm krävdes det även Minst 6 månaders yrkeserfarenhet på heltid efter gymnasiet från service, vård och/eller försäljning.
    Man kan bli behörig till Apotekstekniker på VO om man får godkända betyg i alla de kurser som krävs för behörighet, men i fall det inte blir någon utbildning kan man ju inte söka. Vi skall hålla tummarna och hoppas på det bästa!
    Mvh Anna