Linnea
    Ni säger att man kanske inte ska gå ekek om man inte gillar matte? Men man läser ju samma matte i 1an och 2an i alla linjer förutom natur? Då borde man ju kunna klara på något sätt i 3an på ekek om man bara kämpar? Eller? För jag gillar nämligen alla andra ämnen i ekek men är rädd för matten i 3an...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    du kan titta på innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    och läsa själv - göra repetition av dina f d kurser, i vilka du redan har betyg - för att få ännu bättre grund inför vidare studier i matte.
    Om du gillar alla andra kurser i inrikntingen "ekonomi" på Ekonomiprogrammet och de är:
    Entreprenörskap&företagande, 100 p.
    Företagsekonomi 2, 100 p.
    kan du fråga på skolan om det går att välja läsa dem som Programfördjupande och/eller inom Individuellt val.
    På så sätt kan du läsa alla de andra /två/ kurser som ingår i inriktningen "ekonomi" men inte Matte 3b.

    Du har alldeles rätt att det är samma matte i 1an och 2an. Det är omöjligt för mig att veta om du klarar Matte 3b eller ej. Råder att dig att samråda med din mattelärare som känner dig och din kapacitet. Att kämpa är jättebra men kan inte garantera framgång. Vi är alla duktiga på olika saker och har lätt för vissa ämnen och svårt för andra.
    Det är upp till dig vilken inriktning du väljer.
    Jag kan bara påvisa för dig vilka olika alternativ som finns.

    Önskar dig det bästa och lycka till med dina studier!
    Återkom om du har andra frågor.
    Mvh ANNA SYV