Kir
    Hej, någon sa till mig att man måste läsa två moderna språk om man läser Sam-beteende, är det sant? Står moderna språk 1, moderna språk 2, för samma språk eller är det två olika språk

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    Moderna språk ingår med 200 poäng som obligatoriska kurser på SA, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    det betyder att varje elev på SA måste läsa två 100 poängs kurser i Moderna språk - minst.
    Om man börjar med ett nytt språk, t.ex. Italienska (som man inte läst på grundskolan), läser man Moderna språk (Italienska) 1 - först. Sedan kan man läsa Moderna språk (Italienska) 2 (dvs steg 2 i samma språk)
    eller så kan man läsa Moderna språk (Japanska) 1
    eller så kan man läsa Moderna språk (Tyska) 3 - detta i fall man har läst just Tyska från åk6 i grundskolan
    eller så kan man läsa Moderna språk (Franska) 2 - detta i fall man har läst just Franska från åk8 i grundskolan.
    Varje kurs i Moderna språk är á 100 gymnasiepoäng.
    Om vad menas med "Moderna språk" läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde (längre ner på sidan).
    Med vänlig hälsning
    Anna Syv på Fragasyv.se