Signe

    Hej. Jag sökte i höst en utbildning som (utöver grundläggandebehörighet) också krävde Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 och Historia 1b / 1a1+1a2. Till vårterminen tänker jag söka en utbildning på en annan skola, men där den särskilda behrigheten är likadan. Så min fråga är, kommer mitt meritvärde bli detsamma då den särskilda behörigheten är samma för båda skolorna? Jag undrar även om min grundläggande behörighet ger samma poäng fast för olika skolor?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Signe,

    ja, ditt meritvärde och allt annat borde vara exakt lika - eftersom det är samma Särskild behörighet... med ett undantag: om den Nya skolan kanske är en privat skola och inte accepterar meritpoängen... men då gäller det alla sökande till den skolan i så fall och inte bara dig. De lärosätena som är privata och inför sina egna regler vad gäller meritpoäng är, enligt vad jag vet, HHS (Handels i Sthm) och Chalmers (tekniska högskolan i Göteborg).
    Alltså, som regel, får man exakt samma meritvärde om man med samma betyg söker utbildning på ett annat lärosäte, som har samma Särskild behörighet... men i undantagsfall, om man till den "gamla" utbildningen hade meritpoäng och den nya skolan ej accepterar meritpoäng - kan meritvärde bli lägre (meritvärde blir i så fall = Jämförelsetalet).
    Vänligen
    S.

    • : Okej. Jag har sökt till en skola som inte är privat, och har samma upplägg gällande merit/betygsurval, då borde det alltså inte vara några större konstigheter?
    • Anna : Ja, du har rätt. Om det är en statlig högskola eller ett statligt universitet och samma särskild behörighet gäller - då finns det ingen anledning till att du skulle få ett annat Meritvärde.