Tilda
    Jag funderar på att börja på Falu fri i Falun, men då måste jag åka buss, så det blir väldigt tidiga morgnar. Det finns ett gymnasium mycket närmare, precis bredvid skolan jag går i nu. Dom liknar varandra väldigt mycket och skulle vilja ha något annorlunda. Jag vill inte riktigt flytta hemifrån än, men känns som om jag kommer komma hem väldigt sent och åka tidigt på morgonen som kommer ta tid från pluggandet och andra fritidsintressen. Jag är inte direkt en morgonmänniska och tycker inte om att gå upp tidigt. Och mina föräldrar är väldigt negativt inställda till skolan och tycker att den är flummig och att det inte är bra att behöva åka så långt, ca 45min för att kunna gå i skolan. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, falu fri låter väldigt bra, men är osäker på alla konsekvenser om det kommer vara värt det...

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår ditt dilemma. Det enda jag kan bidra med är att jag vet att resvägen är väldigt viktig! Lång resväg är en viktig orsak till varför man gärna byter till en skola närmare hem. Så det är bra att du funderar på vad som skulle passa just dig. Du skriver att du inte riktigt är en morgonmänniska och du tycker inte om att gå upp tidigt - kan vara något att fundera över om du kan/är beredd att ändra dina morgonvanor/rutiner.

    Det är ju jobbigt att inte vara överens med sina föräldrar om den skola man vill gå i så jag föreslår att du går på Öppet hus på båda dessa skolor tillsammans med dina föräldrar och verkligen tar reda på och fördjupar dig i hur skolorna är. Kanske kan du gå en provdag på båda skolor för att få en uppfattning om resväg på morgonen och hur skolorna är en vanlig vardag. Lycka till! /Lena, Syv