Elin
    hej jag har svårt att bestämma mig om jag vill gå beteende linjen eller media linjen. Om jag i framtiden vill jobba med media är det då super viktigt att jag gått media linjen? vice versa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!

    Nej, det är inte "superviktigt" att läsa en viss inriktning inom Samhällsvetenskapsprogrammet. Inriktningskurserna utgör en ganska liten del av programmet.

    Jag föreslår att du kikar på programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf då ser du att kurser inom inriktningar på SA får även läsas som Programfördjupande, vilket gör det möjligt att läsa två inriktningar samtidigt på så sätt att du läser en av inriktningarna och väljer de kurser som ingår i den andra inriktningen som Programfördjupande och om alla poäng inte ryms inom Programfördjupningen, kan du i så fall välja läsa någon /eller några/ av kurser som ingår i "den andra inriktningen" och som inte får plats inom poängen för Programfördjupningen - inom Individuellt val, 200 poäng.

    Inriktning på SA läser man från åk2. Du har gott om tid för att bestämma dig angående inriktning. Även om önskar en viss inriktning nu när du söker till gymnasiet, finns det oftast möjlighet att ändra sig längre fram och så kan du alltid försöka läsa "båda inriktningarna samtidigt" - enligt "planen", se mitt förslag ovan.

    Önskar dig allt väl!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare