Student som behöver hjälp

    Hej, Jag tog studenten i sommar och vill börja antingen psykolog eller juristprogrammet. Jag har 18.03 i merit och sökte men blev reserv 200-500 något i nästan alla städer. Har ansökt till att göra högskoleprovet nu i höst men vet inte om det är det jag bör satsa på eller om jag borde göra prövningar för att fixa mina C, B osv till alla A

    • Ludmila : Gör både och. Gör högskoleprovet men anmäl dig också till prövningar om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar. Det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar.
    • Student som behöver hjälp : Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine! Jag håller med det som L.skriver i sin kommentar till din fråga. Det ena utesluter inte det andra sättet att gå tillväga. Du vet inte hur högt resultat på högskoleprovet du får. Ingen vet hur högt resultat som kommer att krävas för att vinna i konkurrensen. Antagningsgränserna bestäms inte på förhand utan ses i efterhand, som "ett resultat" som det "blev" när antal studieplatser ställts mot de sökandes meriter.
    Vad gäller prövningar, så är det svårt att hitta var man kan anmäla sig. Många vill göra prövningar och det finns inte heller någon garanti på att få högre betyg på prövningen än du redan har i den kursen som du prövar i. Som tur är kommer högre betyg gälla... Exempel: eleven har B betyget i en viss kurs och hen vill få A. Hen gör prövning men råkar få C men betyget B (som är högre) står "kvar"/fast och gäller. Alltså, gäller den regeln att om man har flera betyg i samma eller en motsvarande kurs, så gäller det högre betyget.
    På tal om "motsvarande kurser". Du kan höja dina betyg i matematik genom prövningar i matematik 1a, 2a och 3b. På nivå 4 finns inga spår, utan endast en kurs Matematik 4. På nivå 3 finns 3b och 3c. Även om du t.ex har betyget i matte 3c, kan du göra prövning i matte 3b och högre betyget kommer räknas in. På samma sätt, om du på nivå 2 har betyget i matte 2b eller 2c, kan du göra prövning i matte 2a och högre betyget kommer gälla. Och på samma sätt på nivå 1 också - gör prövning i matte 1a.
    a-spår i gymnasiematte är lite enklare/lättare och därför är lättare att få högre betyg. Finns ingen anledning att göra prövningar i svårare spår om du ändå kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen (med det högre meritvärde som du får genom en komplettering). Du kommer fortfarande prövas i BI, direktgruppen, med det meritvärde som du har på dina betyg som finns i ditt examensbevis.
    Så, se om du kan hitta var du kan göra prövningar i så många kurser som möjligt i vilka du har lägre betyg än A. Förresten, har du max antal meritpoäng (2.5)? Om inte så kan du kanske läsa någon kurs på komvux så att du kommer upp till max antal meritpoäng. Om meritpoängen för dig med examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) se information på gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare
    • Student som behöver hjälp : Okej tack, ska satsa på båda! Har redan dem 2,5 meritpoängen som man kan få iallafall och jag vet att man ska göra prövningar på gymnasiet jag gick på! Tack för svaret!
    • Anna : Du som inte längre är gymnasieelev får anmäla dig till prövningar i hela Sverige, på komvux i alla kommuner eller prövningsenheten. Du kan höra med din gamla gymnasieskola om du vill men risken är stor att du får svar där att pga du inte längre är elev, så får du söka var du kan anmäla dig "på vanligt sätt", alltså komvux och prövningsenheter i hela Sverige. Gymnasieelever medan de är inskrivna på gymnasiet har rätt att göra prövningar endast på sin egen (nuvarande) gymnasieskola och endast i några få fall; t.ex om de fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas. Det du vill göra heter "konkurrenskomplettering" och det sysslar inte gymnasieskolorna med, alltså får inte en gymnasieelev göra prövning för att höja från godkänt betyg.