Daniel SYV

    Hej Leyla,

    du går gärna kika på yrkespresentation: >>sektionschef-inom-varden där det också ges exempel på vilken utbildning som anses som passande/lämplig utbildning.
    Grunden är en högskoleutbildning - på minst 3 år. Sedan skadar det inte att bygga på med studier i ledarskap och organisation.

    Du nämner "Ledarskap och organisation 1,2,3" - exakt vilken utbildning syftar du på? :)

    På gymnasienivå finns det en 100 poängskurs - Ledarskap och organisation som det är bra att välja till om man senare vill jobba som chef/samordnare/koordinator eller arbetsledare.

    Men att få chefsjobbet utan att ha minst 3-årig högskoleutbildning är mycket ovanligt nuförtiden. Förr i tiden kunde man få det "på" endast lång arbetslivserfarenhet. Även idag kan man kanske få chefsjobbet om man har arbetat inom "rätt bransch" i minst 15 år och har läst fortbildningskurser eller bedrev självstudier, men det är, som sagt, ganska ovanligt.

    Det som oftast krävs är en akademisk utbildning /minst 3 år på högskolenivå på heltid/ och påbyggnadsutbildning + arbetslivserfarenhet samt att ha de "rätta" personliga egenskaper samt även ha "turen"på sin sida - då är det många som söker chefsjobben och konkurrensen är hård.

    Hälsningar

    Daniel

    P.S: du får gärna förklara vilka kurser 1,2, 3 du menar inom "Ledarskap och organisation". :)

    • : Jag menar Ledarskap och organisation I, II och III som man läser i Högskolan
    • : Räcker det med att läsa de och sen vidare utbilda sig till sektionschef eller måste jag tex läsa socionomprogrammet ??
    • Julia : Det finns inte några strikta regler om vilken utbildning en sektionschef behöver ha. Den som anställer väljer den "mest lämpliga kandidaten" av alla som söker tjänsten. Hur blir man den mest lämpliga kandidaten - är det tyvärr ganska svårt att svara på. Ett tips skulle vara att fråga på personalavdelningen i den organisationen där du vill arbeta Vad de senast anställda sektionschefer hade för utbildning och övriga meriter och utgå ifrån det /försöka skaffa sig samma eller liknande utbildning och meriter/.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, tips: hitta i >>>Platsbanken /lediga jobb/ eller på andra sajter som annonserar lediga jobb några jobb som du vill i framtiden ha och se vad det är för utbildning som arbetsgivaren önskar.

    vänligen

    Julia SYV