Anton
    Jag har tidigare studerat samhällslinjen och tänkte nu plugga till tandläkare och behöver då läsa matte 3c, matte 4, Kemi 1 och 2, Fysik 1 och 2, samt Biologi 1 och 2 för att få behörighet. Jag bor i Umeå och det verkar vara för sent för att söka in till kurserna nu i augusti. Vad har jag för alternativ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    förutom komvux kan man komplettera på ett naturvetenskapligt basår på högskolan eller på en folkhögskola.

    Du kan söka till nästa start på komvux, men samtidigt se om några lediga/tomma platser finns på naturvet.basår på högskolenivå någonstans i Sverige /om du kan flytta/ - och kontakta även folkhögskolorna.
    Till en folkhögskola söker man, oberoende vilken kommun man bor i eller skriven i. Varje folkhögskola gör sin egen antagning själv. Omdöme från en folkhögskola kan ge dig särskild behörighet, men betyg i kurser kommer inte påverka ditt meritvärde som du har på ditt gymnasiebetyg /din examensbevis/.

    Om någon folkhögskola> inom pendlingsavstånd från dig plats eller om du kan flytta... vet inte vi här på Fråga SYV. På folkhögskolornas gemensam hemsida kan man se var lediga platser finns. Många folkhögskolor erbjuder Internat (möjlighet att bo på skolan under studietid). Folkhögskolorna har också en Gemensam Infotjänst som du kan kontakta.

    Sista alternativet är att du bedriver Självstudier och anmäler dig till Prövningar.

    Vänligen

    Julia SYV