Anonym

    Hej

    Vad menas med detta:

    Slutbetyg utfärdade 2010 och senare

    Om en sökande med ett slutbetyg utfärdat 2010 och senare inte uppfyller kraven för grundläggande behörighet senast den 1 juli 2020, måste hen därefter ha godkänt betyg (E) i Svenska 1, 2 och 3 eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 5 och 6 och Matematik 1, eller godkänt i motsvarande äldre kurs. Hen måste även uppfylla kravet på lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.

    För Svenska 3 finns ingen motsvarande kurs. Svenska C ersätter inte.

    För den som senast den 1 juli 2020 kompletterat den grundläggande behörigheten gäller äldre bestämmelser och sökande är även fortsättningsvis behörig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, med "detta" menas att om man har "äldre betyg" och på de har eller innan 1 juli 2020 uppnår Grundläggande behörighet till högskolestudier, då behåller man den "grundläggande behörigheten" även tillsvidare... men om man med sina "äldre betyg" ej har  grundläggande behörighet nu eller fixat den innan 1 juli 2020, då krävs det senare fler kompletteringar om man vill bli behörig till högskola/universitet, i Sverige.

    Om du är osäker i fall du har eller inte har Grundläggande behörighet, ta dina gymnasiala betyg och gå prata med SYV på komvux.
    Hälsningar
    Mikael