Emil
    Nu är det så att jag har hittat en bra gymnasieskola som både ger mig högskolebehörighet och även fördjupning inom matte, fysik, kemi och teknik. Problemet är att ingen fördjupning inom biologi erbjuds. Valet väger därför mellan den skolan och Natur. Jag vet att jag skulle trivas mycket bättre på den förstnämnda skolan men känner mig ändå orolig. Vad går jag miste om av att inte läsa biologi? Att läsa ikapp biologi vid ett senare tillfälle känns inte som ett alternativ eftersom att det tvingar mig att gå ett naturvetenskapligt basår. Det skulle bara kännas dumt att kasta bort ett år på det! Jag skulle därför vilja veta EXAKT vilka högskolelinjer som kräver biologi. Jag kan tillägga att jag alltid varit stark teoretiskt och svag praktiskt. Det är en av anledningarna till varför jag tänkt utmana mig själv med teknikfördjupningen.

    Stort tack på förhand om någon svarar!
    • : Om du inte har Biologi-kurserna (1 och 2) kommer du (det finns säkert hundra andra utbildningar, men tar några vanliga exempel) inte kunna söka till: Läkare, Apotekare, Receptarie, Biomedicinsk analytiker, Biolog, Sjukhusfysiker. Som du märker är det många naturvetenskapliga program som har denna behörighet, så det beror lite på vad du vill göra i framtiden. Många civilingenjörutbildningar har dock inte detta som ett behörighetskrav (kanske alla). Jag vet tyvärr inte hur man filtrerar ut de utbildningar som har Biologi som behörighetskrav. En sak som du ska veta är att du inte behöver läsa kurserna utsträckt i ett år. Om du behöver läsa Biologi 1 och 2 så tar det 10 veckor på komvux. Vänta tills du fått svar av SYV. De har oftast något viktigt att tillägga :)! MVH,
    • : En sak som jag skulle vilja fråga? Vad är det som gör att du tycker den andra skolan är "bättre"? Är det för att ge dig själv en utmaning? Jag skulle i så fall rekommendera dig att läsa det program med de område du känner dig säker på. Om du läser Natur har behörighet att söka till nästan alla program på högskola och universitet :)! Därefter kan du testa på lite enskilda kurser för att se vad som skulle passa dig, eller så kanske du får fram ett intresse för ett visst yrke under programmets gång. Jag förstår att du vill ge dig på något svårare, men eftersom gymnasiebetygen spelar så stor del för dina utbildningsmöjligheter blir det lite tråkigt om du sedan inte lyckas få så höga betyg för att komma in på en utbildning, för att du valde ett program som inte passade dig. Jag vill absolut INTE hindra dig, känner du att det praktiska är något som du skulle kunna klara av, på en god nivå, så ser jag inget problem att du söker till det programmet. Men tänk lite till, du har troligtvis några dagar kvar för att ändra din anmälan, så se till att "välja rätt" medan du kan. MVH,
    • : Tack så mycket, ni är till stor hjälp! Det som lockar med "favoritskolan" är att den p.g.a. teknikfördjupningen nästan garanterar mig ett jobb på industrifabriken här i närheten. Det skulle vara bra för mig att arbeta 1 år eller 2 innan jag pluggar vidare. Dessutom får man garanterat sommarjobb varje sommar och nästan alla mina bästisar ska gå där (vet att det inte ska kunna påverka). Tackar för hjälpen! Tyvärr vet jag inte om jag vill studera vidare till något av dessa biologikrävande yrken. Samtidigt känner jag inte riktigt att civilingenjör skulle vara min grej. Jag vet ingenting, blir galen haha!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emil!

    Du kan fråga på din "favorit skola" om de kan ge dig möjlighet att läsa Biologi 1 och 2 - 100 + 100 poäng = 200 poäng inom Individuellt val. Ett annat alternativ är att fråga om du kan läsa en eller 2 kurser i Biologi som "utökade kurser".
    Tredje alternativet är att du plugga in Biologi på egen hand och gör prövning, dvs tentar av.
    Fjärde alternativet är att du läser Biologi på Komvux och det tar 5 veckor på heltid för en 100 poängs kurs, dvs för Biologi 1 och 2 tar det sammanlagt 10 veckor på heltid och du kan söka till vårterminen nästkommande år, dvs du "förlorar" en termin på det, inte ett helt år.

    Biologi 2 är behörighetsgivande kurs till bl a följande högskoleutbildningar: Läkare, Tandläkare, Marinbiolog, Veterinär, Biolog inom naturbruk och till utbildning "Etologi & djurskydd" som leder till arbete som djurparkszoolog, djurskyddsinspektör, försöksdjursföreståndare eller lärare på naturbruksskola.

    Det är möjligt att jag missade någon utbildning där Biologi krävs eller kommer att i framtiden krävas. Behörighetskraven är inte konstanta, utan kan förändras ibland.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    ANNA