Lukas
    Hejsan! Jag har nyligen fått upp ögonen för sjöingenjör, då jag alltid intresserat mig av sjöfart. Drömmen vore sjökapten men då jag aldrig skulle klara av att vara borta så mycket från framtida familj så det känns inte så aktuellt längre.
    Men jag har knappt hittat någonting om hur sjöingenjörer jobbar, jobbar dom på land eller på fartyget så att säga? Är verkligen lönen så absurd som lönestatistik.se säger? Jag menar att över 24% ligger på en lön över 64000kr låter ju för bra för att vara sant.

    Så mycket information om jobbet som möjligt skulle vara kul att veta helt enkelt. Har förstått att det finns ganska många inriktningar inom jobbet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!
    En bra sida för den som vill bli ingenjör är http://www.ingenjorsvagen.se och du kan maila dina frågor till dem [email protected]

    Utbildningar till Sjöingenjör finns på Chalmers http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Sjoingenjor.aspx
    och på Linnéuniversitetet http://lnu.se/utbildning/program/YGSIF#semester_20152

    Sjöingenjörs arbetsuppgifter är:
    - att se till att fartygets maskineri och kringutrustning fungerar som de ska,
    - sköta övrig teknik ombord.
    Avancerar man till högsta nivå som Teknisk chef ansvarar man i så fall för hela maskinavdelningens utrustning & för personal.

    På land är Sjöingenjör mycket efterfrågad som Driftingenjör och kan t.ex jobba på ett raffinaderi (som förädlar råolja) eller inom till exempel kraft-, tillverknings- och processindustrin eller inom transport-, hamn- och rederiverksamhet.

    Angående lön: är det mycket svårt att få pålitliga uppgifter - pga
    1. på sidan lönestatistik.se (där du hämtade dina uppgifter) är det besökare som uppger vad de har för yrke och lön. Det är ganska slumpmässigt vem som går in på sidan & lämna löneuppgifter. Några skriver in lön inklusive semestertillägg, bonus mm. Det kan också vara så att man skriver in den lönen som man är lovad till nästa år (efter lönehöjningen) eller den lön som man hoppas på att få. Privata företag kan ha "trettonde lön" (bonus mot årets slut som är lika stor som medellön under resten av året) men om vinsten uteblir - kanske ställs det in. Räknar man med eller utan bonus, kan det bli ganska stor skillnad.
    Jobbar man på ett industri som är 24/7 "twenty four - seven" dvs rullar alla dagar (helger och nattetid också, som t.ex. på ett raffinaderi - då får man OB-tillägg och jour-tillägg och extra ersättning för nattarbete) - allt detta + att man har lång arbetslivserfarenhet kan resultera i ganska hög lön (när man har jobbat 15-20 år i branschen).
    2. uppgifter om löner inom privata företag inte är offentliga.
    3. du kommer att söka jobb som ingenjör om ca 5-6 år och lönenivåer då kan vara ganska annorlunda mot som de är nu.

    Det är rimligt att anta att man kan som nyutexaminerad Sjöingenjör få ingångslön på ca 35 - 38 000/månaden - i dagens läge. Men det finns de som inte får mer än 32 000 kr och det finns säkert några som får 40 000 kr eller mer.

    Läs på länkar som jag skickar nu. Hittar du inte info som du efterfrågar, maila till Ingenjörsvägen (se längst upp i mitt svar).
    Du kan också kontakta Studievägledare eller utbildningsansvariga på Sjöingenjörsutbildningar. Det är det expertkunskap finns på just det specifika område, som du är intresserad av.

    Önskar dig mycket trevlig fortsättning på sommarlovet och lycka till!
    ANNA

    • : Tack så hemskt mycket, jag ska genast titta igenom länkarna och maila till ingenjörsvägen!