Privat
    Hej!
    Jag hade tänkt att söka till sjöingenjör utbildningen på Chalmers för att det verkar vara roligt och även passar min personlighet. Men jag oroar mig för en sak och det är att man måste vara borta ganska mycket som sjöingenjör och det gillar jag inte riktigt, men samtidigt skulle jag vilja jobba nära havet, så min fråga är kan man utbilda sig till sjöingenjör men få ett fast jobb på land och inte behöva jobba på ett fartyg till exempel och vara borta länge?
    Mvh

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!

    de uppgifter vi har är att...
    Utbildade sjöingenjörer har mycket goda förutsättningar att få olika jobb "i land", bl a som >>Driftingenjör inom till exempelvis kraft-, tillverknings- och processindustrin. Även inom transport-, hamn- och rederiverksamhet finns många spännande arbeten för sjöingenjörer.