Ann
    Hej!
    Jag har haft influensa och ligger nu hemma med väldig hög feber och huvudvärk. I morgon (tisdag) har vi ett nationellt prov i svenska som är läsförståelsen och jag känner inte att det vore någon bra ide om jag går dit och ändå inte kan göra mitt bästa..
    Så min fråga är, skulle man kunna få chansen att göra provet vid ett annat tillfälle?
    PS. Går första året på gymnasiet
    • : Vad jag vet så får man göra provet vid ett senare tillfälle. Du skriver att du har haft influensa och har hög feber och huvudvärk, och som du säger, kommer du inte kunna prestera ditt bästa vid provtillfället, och därför ska du ej göra provet heller. För liksom, du kan ju inte göra något för att du är sjuk. Det kommer av sig självt. Så för mig är det självklart att du ska få göra det vid senare tillfälle (väntar du en liten stund får du klartecken av SYV om detta stämmer + om de har något att tillägga). Hoppas allt ordnar sig, och att du kan göra nationella provet snart :)! MVH,

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ann!

    Jag antar att dina vårdnadshavare har sjukanmält dig (ser att du inte är 18 år än och då är det en vårdnadshavare som bör sjukanmäla). Det är viktigt att din skola får sjukanmälan så att det är klart att du just är sjuk och inte ogiltigt frånvarande.

    Det brukar finnas ett tillfälle när alla som inte kunde delta i provet, får en chans att göra det, precis som Brendan skriver. Dock förekommer det också andra lösningar: t.ex. i de fall läraren är säker på elevens kunskaper kan läraren föreslå att det inte är nödvändigt att provet görs. Det är sedan upp rektor att besluta.

    Krya på dig!
    Mikael

    • : Jag har alltid låtit min förälder gå in på skola24 och klickat in att jag är sjuk de dagarna jag varit frånvarande. Jag ligger också rätt bra till i ämnet allmänt.. Men oroade mig lite om det skulle försämra mitt betyg på något sätt. Tack för ett snabbt svar!
    • Anna : Sjukdom vid provtillfället bör inte påverka ditt betyg. Bra att du ligger rätt bra till i ämnet och det löser sig säkert. Det blir troligtvis ett tillfälle för omprov - och du får en chans att visa vad du kan. Håller tummarna för dig!