Maja

    Hej! Jag ligger hemma med hög feber och imorgon så har vi nationella prov i skolan, kan tillägga att jag går i nian och jag är rädd om vad som händer om jag missar ett nationellt prov, kommer jag att få göra det vid ett annat tillfälle då eller kommer jag inte alls att få göra det? Det är svenska muntliga och då ska man ju sitta i grupp och betyget sätts på hur bra man kan diskutera med andra och det kan jag ju inte göra själv senare då, det bästa skulle ju då vara att fler är sjuka så att vi får göra det senare tillsammans. Så vad händer alltså om jag missar ett nationellt prov?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    Krya på dig!
    Angående missa prov pga sjukdom...
    ... är man sjuk, då är man sjuk... inte så mycket att göra åt det; du borde få möjlighet att få göra provet senare; om några andra elever på din skola som inte kommer till provet imorgon (sjukdom är en anledning; det kan också finnas andra orsaker...) vet ju inte du eller jag. Det kan hända ngt. under dagen idag eller på morgonen imorgon (man kan också försova sig, t.ex...) - läraren kan dock sätta betyget även utan NP (det blir lärarens beslut i så fall eller om det är på din skola som Rektorn redan har fattat beslutet att NP är obligatoriskt... ).

    Rektorn på skolan har stora befogenheter. Hen kan bestämma om NP är strikt obligatoriskt för alla elever på din skola eller om läraren får sätta betyget även utan att eleven har gjort NP.

    Jag tänker så här:
    om du mår bättre imorgon bitti, så kanske du kan göra ett försök att komma till skolan och då endast till NP, ej delta i andra aktiviteter på skolan... om du inte orkar komma till skolan imorgon, glöm inte att be dina vårdnadshavare att sjukanmäla dig (mycket viktigt att inte glömma det just pga det är NP imorgon).
    Om du eller dina vårdnadshavare har möjlighet att kontakta din klasslärare eller rektor (t.ex maila) redan idag - så kanske ni får svar redan ikväll (förhoppningsvis).

    Kanske inte mycket till svar som vi här på Fråga SYV kan ge... tyvärr. :(
    Tanken är att eleverna ska göra alla de prov som skolan har planerat för. Sedan tillkommer olika hinder (t.ex sjukdom). På din skolans hemsida kanske finns info om vad som gäller i detta fallet för elever på just din skola?
    I vilket fall - Krya på dig! och Lycka till!
    Vänligen
    Julia

    • : Okej, tack så mycket för svaret, min mamma har mailat min lärare så får se om hon svarar idag eller imorgon. Jag får se imorrn om jag orkar ta mig upp ur sängen för att gå på nationella.
    • Mikael : Vi hoppas du mår bättre snart! Kyra på dig och lycka till med dina studier! det borde lösa sig även om du inte kan vara med på np imorgon. Fråga syv håller tummarna för dig!
    • : Tack så mycket!
    • Anna : Du får gärna återkomma & berätta hur det gick med NP. Lycka till med dina studier och med allt annat!
    Läs alla kommentarer