Fatima
    Hej, jag har ett kursprov (ma1c) nu på onsdag och har under helgen blivit sjuk. Imorgon ska jag ta ett covid test men är rädd att resultatet kanske kommer på onsdagen eller senare, och då kanske jag missar att skriva provet. Är då rädd att läraren kanske sänker mig eller att han tror att jag skippar pga prov. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,
    vem som helst kan bli sjuk vilken dag som helst (covid-19 är inte den enda sjukdomen, som man kan råka ut för). Är man sjuk så är man sjuk. Om elev på grund av sjukdom missar ett prov, brukar eleven få möjlighet att göra provet senare, när hen blir frist igen. Men läraren kan också sätta betyget på kursen utan att eleven ska behöva göra provet (det beror på - om läraren känner att hen har underlag för att kunna sätta betyg även utan det provresultatet).När du får svar från testet vet vi inte här på FRåGA SYV. Sedan är det också så att även om testet blir negativt men du mår dåligt (är sjuk) då ska du inte gå till skolan. "Vanlig" influensa kan ge samma symptom som covid-19. Att man är snuvig, hostar och nyser kan också vara tecken på en start allergisk reaktion. Det finns alltså olika orsaker till varför man kan känna sig sjuk. Det kan hända att du mår bra onsdag morgon och vill gå till skolan och skriva provet, men det kanske inte är en så bra idé om du då ej ännu får test-resultat.
    Jag råder dig göra följande: ta kontakt med din klasslärare/mentor och med skolsköterskan, förklara situationen för dem (du kan säkert e-posta dem båda, du kan göra det redan nu, ikväll, eller imorgon bitti).
    Glöm inte att be dina vårdnadshavare att formellt sjukskriva dig genom att meddela skolan.