Kskdk

    Hej, Jag skulle vilja plugga till sjuksköterska på distans. Jag vill kunna få ihop det med mitt liv och jobba här hemma. Jag hittar distans utbildningar, men då är de så att man måste ha praktik inom deras område. Jag bor i Tåsjö, hoting, och vill kunna lägga min praktik där de passar bäst inom de olika områdena då såklart. Kan du hjälpa mig att hitta en sjuksköterskeutbildning på distans där man själv får lägga praktiken där man vill? Vore OERHÖRT tacksam om jag fick hjälp! För möjligt måste de vara, bara man hittar rätt skola :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    listan på var sjuksköterskeprogram - i Sverige - ges finns på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=sjuksköterska

    Det finns några få utbildningar (jag hittade den på fyra lärosäten) till sjuksköterskadistans med obligatoriska träffar: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=sjukdistans

    Kontakta samtliga lärosäten där ssk-utbildningar ges på distans och fråga om deras praktik-upplägg. Att helt fritt välja var man förlägger sin praktik är sällan möjligt (detta bland annat på grund av att en utbildad handledare måste finnas på arbetsplatsen där man går sin praktik + att en lärare från lärosätet (högskola eller universitet där man läser) måste besöka praktikanter på deras arbetsplats för att på plats bedöma hur det går på praktiken - det är i alla fall som det oftast brukar gå till).
    Det du letar efter (distans och där man fritt får välja sin praktikplats) är jag inte säker finns, tyvärr.
    OBS! distansutb. till sjuksköterska finns alla med obligatoriska träffar. Jag kan inte hitta någon utbildning utan obligatoriska träffar - du måste därför kunna ta dig till skolan. Hur många träffar det är, hur ofta de ligger och vilka krav som ställs på val av praktikplats måste du "ta" med de utbildningsansvariga på lärosätena. Som allmän studievägledare har man tyvärr inte den informationen till hands: jag måste antingen läsa vad som står på lärosätenas webbplatser (men du kan också gör det själv) eller kontakta de utbildningsansvariga och fråga (och det kan du också göra själv - fördelen är att du får svar snabbare, än att det ska gå via mig, t.ex).
    Lycka till med att hitta en passande utbildning!
    Jag förstår att du vill hitta utbildning som passar din livssituation. Jag hoppas det finns en sådan utbildning och att du hittar den, men tyvärr är det så att ibland måste man flytta (i alla fall tillfälligt eller veckopendla) för att få gå den utbildning man vill gå.
    Övrigt: du kan titta på "liknande yrken" till yrket sjuksköterska och alternativa utbildningar.
    Yrken kan likna varandra på olika sätt. Du kan, om du vill, t.ex titta på följande yrken: Ergonom, Arbetsterapeut, Specialistundersköterska, Fysioterapeut och Ambulanssjukvårdare.
    Utbildningar till Specialistundersköterska  och till Ambulanssjukvårdare  ligger i Sverige inom Yrkeshögskola.