Hej,

    Det är alltid bra att börja från början med ett val. Hur kommer det sig att du vill läsa till just sjuksköterska? Vad är det som lockar med det yrket? Vilka arbetsuppgifter känner du är intressanta?

    När du har tänkt igenom dessa frågor kan du kolla på naturvetenskapsprogrammet, vård- och omsorgsprogrammet, samhällsvetenskapsprogrammets olika programplaner för att se närmare på vilka kurser du kommer läsa. Det som verkar mest intressant och roligt kan ge en fingervisning om vad du kan välja och vad som kan passa just dig.

    För att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet krävs grundläggande behörighet samt särkild behörighet som består av: Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.  Det du inte automatiskt får med dig från samhällsvetenskapsprogrammet är Naturkunskap 2, det får du välja till under gymnasietiden.

    Du kan alltid prata med studie- och yrkesvägledaren på din skola för att få mer hjälp.

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kan på Samhällsvet.programmet bli behörig till sjuksköterskeprogrammet på högskolenivå. Du behöver i så fall lägga till Naturkunskap 2.
    "Bäst" blir det (i alla fall enligt Min personliga åsikt) att testa på praktiskt vård-arbeteVO-programmet>>>. Detta för att då får du känna på hur det är att arbeta i vården + du kan ändra dig ang. just sjuksköterska och bli kanske en specialistundersköterska>>, obduktionstekniker>> eller optikerassistent>>. Till specialistundersköterska, tandsköterska, steriltekniker>>>, apotekstekniker och många andra spännande yrken läser man inom Yrkeshögskolan. BEHÖRIG TILL både Yrkeshögskola och Högskola kan man bli på ett yrkesprogram; i ditt fall på VO, vård- och omsorgsprogrammet.
    Kika gärna på https://www.framtid.se/bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram

    och jag vill också påminna om flera fördelar med att gå på ett yrkesprogram:
    - praktik med minst 15 veckor ingår; det blir mer variation i utbildningen då man ej endast befinner sig i skolmiljö;
    _ om man läser som Lärling, är man rätt mycket på en arbetsplats eller på flera olika arbetsplatser och man har rätt till Lärlingsersättning /1000 kr extra i månaden, utöver studiebidraget/; och om man lyckas komma in på GLA, gymnasial lärlingsanställning>>> - kan man t o m få lön redan under sina gymnasiestudier;
    - men det viktigaste är kanske att man skaffar sig ett Yrke, en grund att "stå på" och kan få sommarjobb och/eller extra jobb redan under gymnasiet och senare - alltid, när man t.ex studerar på yrkeshögskola eller på högskola kan man alltid jobba extra, vid sidan av studier. Har man inget yrke "i bagaget" är det många ggr svårt att få jobb. :)