Linnea
    Hej, vad händer om jag går ut med bara E på alla kurserna efter vård och omsorgsprogrammet? Finns det inget jag kan göra för att få A på kurserna. Jag vill utbilda mig till sjuksköterska efter programmet och har hört att de är höga krav, dvs få ett rätt så högt betyg på alla kurser för att kunna komma in på programmet. Men vad händer om jag bara får E? Finns de ingen möjlighet till att utbilda mig till sjuksköterska? Mina andra alternativ är: tandsköterska, tandläkare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Du vill utbilda dig till Sjuksköterska och är lite orolig att kanske dina betyg från gymnasiet inte räcker till. Om du blir behörig (och för behörighet räcker det med E-betyg i alla kurser), kan du satsa på högskoleprovet och konkurrera om plats på Sjuksköterskeprogrammet med resultat av högskoleprovet.

    Till Tandläkarprogrammet är det svårare att komma in - jämfört med Sjuksköterskeprogrammet.

    Däremot för att bli Tandsköterksa går man på en Yrkeshögskola, där även andra meriter än betyg spelar roll, t.ex arbetslivserfarenhet. Så, om du t.ex jobbar ett par år som Undersköterska efter VO, har du goda chanser att komma in på Tandsköterskeutbildningen på yrkeshögskola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack! Om jag t.ex satsar på högskoleprovet och misslyckas, kan jag satsa igen nästa år? Och göra samma sak varje år tills jag lyckas?
    • Liselotte : Högskoleprovet får man göra hur många gånger som helst. Resultatet är gilltigt i fem år och det är det högsta giltiga resultat som gäller.