Jessica
    Hej! Jag vill läsa till sjuksköterska men kommer för tillfället inte in på programmet. Jag undrar lite vilka kurser man läser på sjuksköterskeprogrammet, tänker att jag kanske kan läsa enstaka kurser i förväg så att jag har betat av några när jag väl kommer in? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    Här>>> kan du se vilka kurser som ingår i sjuksköterskeprogrammet. På andra högskoIor/universitet ingår samma kurser, men inte nödvändigtvis i samma ordning.

    Jag har pratat med en sakkunnig & fick svar att det är i princip omöjIigt att bIi sjuksköterska på ngt. annat sätt än genom att Iäsa Sjuksköterskeprogrammet, detta pga det är ett Iegitimationsyrke>> & man måste uppfyIIa SociaIstyreIsens krav och där ingår det att få Sjuksköterskeexamen. AIIa kurser som ingår i Sjuksköterskeprogrammet ges inte som fristående kurser (det är ganska få kurser som ges som fristående kurser). De kurser som du eventueIIt kan Iäsa som fristående är spridda inom programmet och du kommer därför inte "hoppa över en termin", utan den sammanIagda tiden på programmet bIir densamma (du bIir inte kIar snabbare).

    Därför tyckte den sakkunnige att i faII ditt måI är att bIi Sjuksköterska, är det bättre att Iägga tid & engagemang på att försöka höja betygen och på HögskoIeprovet (t.ex träna på gamIa HP). Att man har Iäst några kurser ur Sjuksköterskeprogrammet ger inte någon fördeI i konkurrensen om pIats på programmet, tyvärr.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    Bästa häIsningar & Iycka tiII!

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare