Amanda
    Hej!

    Jag tog studenten förra året (2014) och har i meritvärde 13.7. Jag vill jobba som Sjuksjöterska med inrikting psykiatrisk vård.

    Jag har sökt till Sjuksköterskeprogrammet två gånger i rad och kommit in som reserv. Om man nu utesluter högskoleprovet, kan man nu komma in på ett annat sätt? Kan jag plugga utomlands (EU)? Är det svårare att komma in där? Vem skall jag kontakta då?

    Kan jag läsa till undersköterska först och sen läsa upp mig till sjuksköterska? Vad tycker ni jag skall göra?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda!
    Du ber om råd - vad du kan göra för att komma in på Sjuksköterskeprogrammet.
    Du känner till möjlighet att komma in via Högskoleprovet, men du vill ha tips på vilka andra sätt som finns.

    Du skriver att du har 13.7 i Merit - och här undrar jag om du har max i Meritpoäng, som är 2.5?
    Om inte, vinner du mycket på att läsa kurser /eller göra prövningar/ så att du får "max i merit" som det heter.

    Söker du till alla orter där Sjuksköterskeprogrammet ges? Du kan se alla orter där Sjuksköterskeprogrammet ges på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/sjukskoterska-198?fritext=sjuksk%C3%B6terskeprogrammet

    Du kan också samråda med Studievägledare på Sjuksköterskeprogrammet och fråga om någon form av Alternativ antagning kommer att införas - det är för varje antagning som varje högskola beslutar om de ska ha Alternativ antagning: http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Det finns inte någon ordinarie väg in till sjuksköterskeyrket genom undersköterska.
    Vid alternativ antagning är det ett PLUS om man har tidigare utbildning eller erfarenhet inom vården. Men om inte Alternativ antagning görs, då spelar det tyvärr inte någon roll - om man har utbildning till undersköterska eller ej.

    Du frågar om studier utomlands och det är en mycket svår fråga att besvara för oss på fråga SYV. Det är väldigt mycket man måste tänka på om man väljer läsa utomlands: allt från undervisningsspråk - engelska? - till vad det kommer att kosta? - var man ska bo? - försäkringar? - till att sedan kunna få legitimation från Socialstyrelsen. Det finns exempel när folk läste utomlands och sedan upptäckte att Socialstyrelsen godkände inte deras utbildning "rakt upp och ner", utan det krävdes kompletteringar och det tog lång tid innan de kunde få sin legitimation för att kunna jobb i Sverige. Allt detta måste kollas upp ordentligt + att någon ändring som kan tillkomma om ett par år, kan tyvärr göra att din planering för utlandsstudier inte håller. Det är inte alls lätt och oftast läser folk i ett annat land där de har nära släkt (som tar reda på mycket åt dem + att de kan bo hemma hos släktingar, behöver inte tänka på bostadskostnader t.ex.).
    Man kan givetvis ordna allt själv också, utan att ha släkt utomlands; men det är en lång och krävande process. Det vi på Fråga SYV kan i så fall göra - är att skicka ett antal hänvisningar till hemsidor där info finns. Resten måste du göra själv.

    Jag har tips på att det finns utbildningar på Yrkeshögskola, som kanske blir av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/consensum-yrkeshogskola/specialistutbildad-underskoeterska-inom-psykisk-ohaelsa
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/handledare-socialpsykiatri

    Du kan söka till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Du kan bli antagen till högskola och till FLERA OLIKA YH samtidigt - därför att YH gör antagning till varje YH separat, inte samordnat och man kan därför bli antagen till flera olika YH samtidigt (och detta helt oberoende av högskola). Du förlorar inget på att söka till yrkeshögskola. Om du kommer in och påbörjar en yrkeshögskoleutbildning, kan du under den utbildningen söka till högskola och byta i fall du kommer in på Sjuksköterskeprogrammet.

    Flera tips:
    boka tid med SYV på Komvux i din kommun för att diskutera ang. hur du kan höja meritvärde i dina betyg.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jätte mycket Milla! Kände mig som ett stort frågetecken och visste inte vad jag skulle göra med mitt liv när jag fick reda på att jag stod som reserv igår. Jag skall se till att boka tid och hoppas på det bästa. Tack igen!
    • Milla : Om du står som Reserv, så hoppas vi att du kommer in! Jag lovar att hålla tummarna riktigt hårt för dig! Se på www.yhguiden.se - om du hittar någon eller några YH som är intressanta för dig. Det är helt ofarligt att söka dem. Man har alltid rätt att tacka Nej till erbjuden utbildningsplats och man kan alltid sedan BYTA utbildning om man under pågående utbildning kommer in på en annan, som man hellre vill gå.
    • : Kollar hemsidan just nu. Om jag söker till en utbildning inom hälsa- vård linjen, tex undersköterska inom Psykisk ohälsa. Skulle jag kunna arbeta med det efteråt?
    • Julia : Inom undersköterska-utbildningen kan man ibland välja kurser som just inriktade mot arbete med psykisk ohälsa. Det finns också påbyggnadsutbildningar på yrkeshögskola: om du blir undersköterska först kan du sedan genom Yrkeshögkskoleutbildning inrikta dig på just Psykisk ohälsa. Problemet är att det blir svårt för dig att få plats på Komvux - att läsa en yrkesutbildning, som t.ex. Undersköterska. Detta pga Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. De som bara har grundkolekompetens kommer in före dig på alla utbilndingar på komvux, till vilka de är behöriga till. Du som redan har gymnasiekompetens och behörighet att läsa till sjuksköterska - kommer att prioriteras lågt, i sista hand. Det är därför nästan säkert att du ej kommer få plats på Undersköterska, men det är helt OK att söka och hoppas och jag hoppas du kommer in, men jag vill bara förklara varför du blir lågt prioriterad på komvux. Men jag har ett förslag och jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Vi på Fråga SYV känner väl till att det kan bli så här, som det är för dig, dvs att man är BEHÖRIG till en viss högskoleutbildning men kommer inte in pga lite för låga betyg.
    Komvux säger Nej - pga man redan har behörighet till högskola.
    Man har inget yrke och har därför svårt att få jobb.
    Det återstår i princip bara att träna på högskoleprovet och göra HP flera ggr - för att till slut komma in på sin högskoleutbildning.

    Men i fall du är intresserad av att bli undersköterska, så finns det kanske en lösning. Om du söker som timanställd på hemtjänsten eller på ålderdomshemmet - jobb som vårdbiträde eller undersköterska och nu när juletid nalkas kanske det är läge att få "in en fot" - då ordinarie personal vill gå på julledighet. Du jobbar då så många timmar du får (vilket ger viss inkomst och arbetslivserfarenhet, vilket alltid är bra) och ganska omgående börjar påtala till chefen att du vill få möjlighet att bli behörig Undersköterska. Arbetsplatsen kan i vissa fall hjälpa till att komma in på undersköterskeutbildning på komvux. Du kan också få ihop din "undersköterska-kompetens" genom fristående kurser på distans på komvux samtidigt som du arbetar som timanställd.
    På så sätt är det inte omöjligt att bli Undersköterska på mellan ett och två år.
    Om det ges möjlighet att läsa gymnasiala kurser som Rättspsykiatri, 100 poäng eller Psykiatri 1 och 2 eller Samhällsbaserad psykiatri - jättebra, läs dem i så fall. Då har du större chans att direkt efter studier på komvux få jobb inom psykiatri. Se själv vilka kurser som finns inom Vård-&omsorgsprogrammet på gymnasiet - på
    se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf

    Det är inte alls säkert att Komvux har alla de kurser att erbjuda.
    Du läser då de Obligatoriska kurserna + av de valbara - det som finns på komvux i din kommun och det som du mest är intresserad av.
    Får du inte möjlighet att läsa kurser i psykiatri på komvux - söker du sen till en yrkeshögskoleutbildning - som är påbyggnad för undersköterskor. På så sätt får du kvalificerad eftergymnasial utbildning inom Psykiatri.

    Det vet vi att många tar den vägen och det funkar bra för dem.
    Så du får i prindip välja:
    satsa hart på Högskoleprovet (träna och göra om flera ggr)
    eller
    söka jobb som timanställd undersköterska.
    Du kan också göra både och... du kommer inte från början få så många timmar inom vården att du inte hinner träna på HP.
    Skulle du komma in på Sjuksköterska - kan du ändå fortsätta jobba som timanställd inom Hemtjänst eller Ålderdomshem. Det ger extra inkomst och värdefull arbetslivserfarenhet.

    Det är mitt förslag till dig. Men det är du som bestämmer.
    Jag avråder dig INTE från att söka till Undersköterska på komvux (som ofta heter Vård-och omsorg, kurspaket eller Omvårdnad, kurspaket eller liknande - du får se vad det heter på komvux i din kommun).

    Jag råder dig också läsa på http://www.fragasyv.se/info/underskoterska och du förstår att du kan läsa olika kurser på Komvux för att bli "undersköterska" (inte vilka som helst men det finns stora variationer).

    Du kan kontakta den Yrkeshögskoleutbildning som du vill komma in på - och fråga vad är minimiantal kurser och vilka de är inom Vård-och-omsorg på gymnasiet, som skulle göra dig behörig att söka till en YH inom Psykisk ohälsa. YH kan i vissa fall även godkända arbetslivserfarenhet som "betyg", men den måste vara i rätt bransch. Men det blir svårt för dig att få jobb inom Psykiatrisk vård utan utbildning. Det blir lite av "moment 22" här - ingen utbildning utan arbetslivserfarenhet men inget jobb utan utbildning. Var börjar man i så fall?

    Jo, jag råder dig göra allt samtidigt:
    - träna på Högskoleprovet och göra HP så många ggr du kan
    - söka jobb inom vården (sök även som assistent på behandlingshem för personer med psykisk ohälsa, varför inte? Det blir upp till chefen att avgöra om du kan få jobb där)
    - söka till Komvux: både kurspaket "undersköterska" men även "lösa kurser" som kan knytas till Vård- och omsorgsprogrammet, som t.ex. Medicin 1 och 2 & Psykiatri 1 och 2.

    Det blev ett långt svar, men jag hoppas det hjälper dig på något sätt.
    Vänliga hälsningar
    Julia Syv