Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Idi,
    Reell kompetens ("en annan väg") vad gäller söka till högskoleutbildning i Sverige handlar om att genom arbetslivserarenhet + några få godkända betyg i gymnasiekurser påvisa att man har Grundläggande behörighet. Var god läs information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    Särskild behörighet måste man ändå ha. Och till sjuksköterskeprogrammet krävs godkända betyg i samhällskunskap 1b, matematik 2 (2a eller 2b eller 2c) och i antingen naturkunskap 2 eller om man kan i stället för nk2 ha "ersättningskurserna". Om komvux i din kommun sagt att du har behörighet motsvarande nk2 och därför inte behöver läsa den kursen, så tror jag det är det som gäller.
    Du kan göra ansökan på www.antagning.se - detta oavsett om du idag är behörig eller inte. Bekräfta att du är behörig måste du senast den 21 juni 2022. Missa inta göra anmälan senast 19 april 2022. Blir det sedan så att du inte kan påvisa att du är eller blir behörig senast 21 juni 2022, får du i så fall svar OBEHÖRIG från Antagning.se
    Gör ansökan i tid och boka snarast tid hos SYV-en på komvux för att utreda om du redan idag är behörig eller om du behöver komplettera för behörighet. Skulle du behöva komplettera för behörighet, kommer det bli ganska ont om tid - för att du måste ha betygen "i handen" senast 21 juni 2022.

    Liselotte