Camila

    Hej! Jag går i Undersköterska utbildningen, men vill börja plugga till Sjuksköterska efter denna utbildning. Mina betyg är helt okej. Ligger på C och B på alla betygen i varje kurs. Har ingen gymnasial examen då jag hoppade av gymnasiet. Så saknar behörighet. Slutpoängen på min utbildning är 1150 plus akutsjukvårdens poäng. Vad behöver jag plugga upp så jag kan komma in på sjuksköterska utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,
    ssk-programmet är en högskoleutbildning då krävs det alltid grundläggande behörighet och så särskild behörighet till just ssk-programmet är godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b. Att du har höga betyg är bra för då har du bättre chans att vinna  i konkurrensen men för att delta i konkurrensen om utb.plats måste du bli behörig.

    För grundläggande behörighet till högskolestudier kan du ta ut examensbevis. Du måste också ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    Antal poäng som ingår i exam.bevis från komvux är 2400p. Gör planering mot exam.bevis tillsammans med syv på komvux! - är mitt råd.
    Du kan med fördel inkludera svenska 2, 3 och engelska 6 (sammanlagt 300poäng)
    och matematik 2 (100p) samt samhällskunskap 1a2 (50p) in i ditt examensbevis - detta för att du ändå behöver de kurserna för behörighet.
    Naturkunskap 2 behöver du (med stor sannolikhet) inte läsa pga du har godkända betyg i kurser som ingår i vård- och omsorgsprogrammet. Prata om det med syv på komvux, för att kontrollera att du kommer ha alla kurser för att kunna använda dig av ersättningsmölighet för naturkunskap 2.
     Grundläggande behörighet kan man i o f s uppnå även utan exam.beviset. Se info på antagning.se/sv/Det-har-galler men jag vill råda dig försöka få ut exam.bevis. Detta pga i fall du har grundläggande behörighet endast genom reell kompetens (en annan väg) då kan du konkurrera om plats på en högskoleutbildning endast med resultatet av högskoleprovet. du måste därför även tvunget att göra högskoleprovet. Kurser för särskild behörighet måste du alltid ha betygen i (godkända), även om du inte tar ut exam.bevis.

    Exam.bevis
    Om du har 1150 p nu + kommer få betyg i Kursen akutsjuvård, som är på 200 poäng, vilket du kan se i Programplanen för VO kommer du då ha 1150 + 200 = 1350 poäng. För exam.bevis från komvux krävs 2400p.
    Råder dig inkludera kurser för grundläggande behörighet och även de andra kurser som jag nämner ovan, för särskild behörighet, in i ditt exam.bevis.
    Du kommer också behöva ha kursen GA, gymnasiearbete (100p) godkänt betyg i. Det kanske du redan har. Jag vet inte det, för att du skriver inte det i din fråga. Godkänt betyg i gymnasiearbete är ett av villkor för att uppnå kraven för examensbevis (och det gäller både på gymnasiet och på komvux).
    De övriga kurser för att komma upp till tillräckligt stor volym (antal poäng) är det ganska fritt val, som begränsas dock med vad komvux i din kommun kan erbjuda.
    Mitt råd blir att kanske tänka på meritpoängen/extrapoängen och läsa i så fall matematik 3 och engelska 7 och/eller moderna språk 3 och 4 (det är de kurser som kommer ge dig meritpoäng/extrap., vilket hjälper till i konkurrensen om utb.plats på svenska högskoleutbildningar).

    Tips! kika också på yrkeshögskoleutbildningar
    t.ex på yh som leder till yrken: specialistundersköterska, läkemedelstekniker, apotekstekniker, steriltekniker, med.sekreterare/vårdadmin, tandsköterska
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga (högskola/universitet kan inte göra det). Alltså du kan komma in på yh utan examensbevis.

    Exempel på yrkeshögskoleutb.:
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-operation-anestesi-och-intensivvard
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/tandskoterska
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    yh-region-kronoberg/medicinsk-sekreterare-vaxjo
    campus-nykoping/medicinsk-sekreterare-cny-ronneby
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    frans-schartaus-handelsinstitut/lakemedelstekniker-stockholm
    yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator
    hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona