Stina

    Hej! Jag gick nyss ut Naturvetenskap programmet med inriktning samhäll. Jag vill däremot ansöka till sjuksköterska programmet inför våren 2022. Jag vet att ett av behörigheterna är Naturkunskap 2 och att man kan istället ha behörigheten Fysik 1, Kemi 1 och Biologi 1 om man inte har läst Naturkunskap 2. Däremot klarade jag inte Fysik & Kemi 1. Kan jag därför läsa Naturkunskap som prövning under hösten samtidigt som jag söker in den 15 september för att sedan kunna plugga vidare i vår 2022. Tacksam för svar :))

    • Mikael : Har du examensbevis eller studiebevis?
    • : Alltså menar du gymnasie examen bevis? För det har jag isåfall.
    • Anna : Du har alltså i ditt examensbevis betygen F i fysik1a och i kemi1?
    • : ja
    • Anna : Du har då alla andra kurser med godkända betyg och endast har f i fysik1a och i kemi1, stämmer det?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    det är viktigt att veta om du har examensbevis från gymnasiet och med det även grundläggande behörighet till högskolestudier. Om ja, och du saknar i så fall endast naturkunskap 2, då kan du läsa nk2 på komvux. Det är lättare att få godkänt betyg om man läser kursen. Får du inte möjlighet att läsa nk2 kan du i så fall försöka klara prövningen i den kursen.
    Men om du inte fått ut examensbevis, utan endast studiebevis från gymnasiet, då behöver du på komvux göra planering (tillsammans med SYV) mot examensbevis. Detta pga examensbevis ger grundläggande behörighet och studiebevis gör inte det.
    Tidslinje: ansökan till högskoleutbildning i Sverige med start VT22 måste man göra senast 15 oktober 2021 men kan sedan komplettera t o m 1 december 2021. Alltså, behöver du inte ha godkänt betyg i nk2 eller examensbevis när du gör anmälan, men du behöver kunna påvisa att du är behörig senast 1 december 2021, för att det blir sista dag för komplettering av högskoleanmälan till VT22.

    Hej Igen,

    att du vill plugga är bra. Dock är det viktigt att vara säker (i alla fall något så där säker) på vilket yrke man siktar på. Det är väldigt stor skillnad på att jobba som sjuksköterska eller som jurist. Du frågar också vilka utbildningar man kan komma in med lågt meritvärde.
    Tråkigt nog tänker jag i så fall i första hand på olika lärarutbildningar. Många fler lärare behövs och det finns därför många platser på lärarutbildningar. Och yrket är inte så jättepopulärt i Sverige att satsa på (tyvärr), så det blir därför ofta ganska lätt att komma in på lärarhögskolorna. Kan du tänka dig att läsa för att bli en lärare?
    Sedan finns ju utbildningar även i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola.

    • :

      Okej! Jag har fått ett examensbevis från gymnasiet. Så jag kan ansöka för prövning inför dessa kurserna och sedan plugga i vår? Det står att behörigheterna för Malmös universitet är Naturkunskap 2, innebär det att jag behöver behörigheten för Naturkunskap 1 också?

    • Anna :

      Du behöver inte skaffa dig godkänt betyg i naturkunskap på nivå1, det räcker om du får godkänt betyg i kursen naturkunskap 2. Du får dock högre meritvärde om du satsar på att få godkända betyg i fysik1a och kemi1. Detta för att som det är nu så drar F-betygen ner ditt jämförelsetal ganska mycket. Skulle du få E i kurserna fysik1a och kemi1, skulle du fått + 1.0 i höjning av ditt jämförelsetal.
      Exempel: vi säger att du i ditt examensbevis har alla C-betyg, förutom fysik1a och kemi1 där du har F-betygen.
      Du har i så fall jämförelsetal (snittbetyg) på cirka 13.6 och om du får E i fysik1a och kemi1, då kommer ditt jämförelsetal öka till cirka 14.6.
      Får du godkänt betyg i nk2, kommer ditt jämförelsetal öka väldig lite. Satsa i så fall på så högt betyg i nk2 som möjligt, om du väljer läsa eller pröva i naturkunskap 2 (i stället för att försöka läsa upp betygen i fysik1a och kemi1).

    • : Okej Tack så mycket.. jag kollar lite runt här också när det gäller Juristprogrammet. Alltså hur höga betyg behöver man i det programmet? Jag räknade ut mina betyg innan och fick 11.30 i merit, vilket är ganska lågt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. jag vet att jag kan höja mina betyg. Men vet bara inte vilka och hur många ämnen jag ska läsa upp. Jag vill verkligen börja plugga höst 2022, men jag vet inte vilka program jag kan söka till med de meritvärdet. Hjälp mig.. hur ska jag göra eller vad ska jag göra?
    • Anna : så, du vill bli sjuksköterska eller jurist, eller läsa mot något annat yrke? Juristprogrammet är mycket populärt och endast alla A-betyg i examensbeviset räcker, som regel, inte utan man måste även ha några merit/extrapoäng och A-betygen även i de kurserna. Med meritvärde på under 12 kan jag inte tänka mig att man kan komma på sjuksköterskeprogrammet heller. Mycket högre meritvärde krävs även för sjuksköterskeprogrammet. Jag ska nu utöka mitt svar till dig. Läs ovan om en stund.
    • :

      Jag vet inte vad jag vill bli.. alltså jag har ingen aning vad man kan bli med mitt meritvärde som är så pass lågt. Jag vet inte vad som är bäst att göra, att höja betygen men vilka betyg ska man höja? Allt är så förvirrande för mig så jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Just nu kollar jag bara runt på vilka program som finns och vilka program jag kan söka till.

    • Anna : Du måste boka tid med SYV på komvux för en ordentlig genomgång och svar om hur du bäst går tillväga. Innan samtal med komvux-syv-en titta gärna på många olika yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.
    • : Jag tänkte först till en början att bli lärare.. men det är inget som fångar mig. Jag är inte så förtjust i det.. vad kan man bli inom yrkeshögskola? Finns det inget sätt att höja betygen istället?
    • : Jag kollade lite nu på hemsidan och hittade juridik bland yrken.. hittade advokat, åklagare osv. Det är de som jag är förtjust i.. men omöjligt att plugga till det va?
    • Anna :

      Advokat och Åklagare måste i grunden ha juristexamen. Det är långa och tuffa utbildningsvägar. Att komma in på juristprogrammet är bara första steget, sedan ska man med godkänt resultat plugga i 4,5 år och då tar man juristexamen, vilket är endast ett steg på vägen mot att eventuellt kunna bli åklagare eller advokat. Har du läst någon juridisk kurs på gymnasiet? Om inte se om du kan på komvux läsa en eller flera juridiska kurser. Då kan du testa om studier i juridik är rätt för dig. Det finns också på högskolenivå en kurs där alla behöriga kommer in - UJIK, utvidgad juridisk introkurs på distans från Lunds universitet. Du kan läsa UJIK och se om juridiska studier är rätt för dig. Det är mycket långa komplicerade texter man ska läsa och minnas innehåll i dem. Det är tuffa studier. Det är inte alla som kommer på juristprogrammet som tar examen. Det kan bli för tufft och man hoppar då av. Så har man då förbrukat många veckor av studiemedel, har skulder till CSN + ingen färdig utbildning heller... så det är bra att vara säker på förhand (säker på att man kan klara av studierna).

    Läs alla kommentarer