B.
    Hej!
    Jag undrar vad är de olika avdelningar för sjuksköterskor ?
    Hur mycket poäng behöver man för att komma in på universitet?
    Och hur mycket tjänar en sjuksköterka i en månad ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin,
    grundutbildningen till Sjuksköterska är 3 år på högskola/universitet, se här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/sjukskoterska-198?examen=40
    en lista på 38 utbildningar till sjuksköterska i olika städer.
    Ang.poäng att komma in så är det olika i olika städer och olika om man bara söker på betyg (och här är det skillnad om man har kompletterat på KomVux efter gymnasiet eller ej) eller om man även söker i HP gruppen (de som gjorde HögskoleProvet).
    Ang. löner - så har det varit en kampanj nyss: Sjuksköterskeupproret, då nyutexaminerade sjuksköterskor krävde lön på 24 000/månaden.

    Ang. olika "avdelningar" så tror jag du menar: Barnmorska, Operationssjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, Skolsköterska, Distriktssköterska mm. Har jag rätt?
    Efter grundutbildningen på 3 år finns det möjlighet att söka till Specialiseringar - t.ex. bli Barnmorska eller Distriktssköterska.

    Man kan rimligtvis förvänta sig högre lön om man är specialiserat sig och läst minst ett år längre tid på högskola/universitet.

    Jag hoppas jag svarade på dina frågor. I annat fall ber jag dig att återkomma.
    Mvh
    Anna SYV