Karin
    Jag är sjuksköterska med en specialistutbildning inom psykiatri med magisteruppsats. Jag är intresserad av att bli vårdlärare på gymnasiet/komvux eller bli skolsköterska. Vilket av de båda inriktningarna kommer det vara störst brist på?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Karin,
    vår uppfattning är att det är och fortsätter vara större brist på vårdlärare än på skolsköterskor.
    Om man tittar i Platsbanken på www.arbetsformedlingen.se så är det ganska många deltidstjänster som Skolsköterska - t.ex. 40% av heltid eller 14 timmar/vecka; det är också många vikariat - t.ex. en termin eller ett läsår. Den erfarenhet som vi har är att fasta heltidstjänster som Skolsköterska är oftast upptagna och de som "sitter på dem" släpper inte dem så lätt: de begär tjänstledigt i stället - jobbar som sjuksköterska på sjukhuset i 6 månader och sedan kommer tillbaka till skolan. Förklaringen som jag personligen fick höra ett par gånger är att det är för stressigt att jobba som Sjuksköterska och inte är "värt pengarna" och tjänster som Skolsköterska blir med det mycket attraktiva och svåra att få tag på.

    Tjänster som Vårdlärare är, så vitt vi vet, oftast på heltid och är man behörig Vårdlärare kan man också få vikariat att undervisa på grundskolan i diverse ämnen, i fall det just nu inte finns en tjänst som just Vårdlärare att söka.

    Jag råder dig att ta kontakt med några arbetsförmedlare på AF och ställa den fråga även till dem. Se om du får samma svar där.

    Bästa hälsningar & stort lycka till i din studieplanering!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Tack för snabbt svar!
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Stort Lycka till med allt! Återkom om du har fler frågor. Känner du någon person som också har frågor om studier eller söka jobb, var god tipsa om oss. Mvh Milla SYV