Ella
    Hej!

    Jag är 22 år gammal och är väldigt sugen på att börja plugga nu. Jag är väldigt social av mig och vill arbeta med människor. Har länge varit bestämd på sjuksköterska men börjat fundera på socionom också.

    Endel av valet är lönen, hur stor är löneskillnaden mellan ssk och socionomer ?
    Läst mycket om att löneutvecklingen för ssk är dålig samt att om jag tex vill plugga vidare till barnmorska måste jag plugga i 1,5 år heltid utan möjlighet att jobba samtidigt...även hört att när jag då specialiserat mig kommer jag få börja om på lägre lön för då är man ”ny” barnmorska utan erfarenhet...? Vet ni om detta stämmer?

    Socionom känns som ett lite bekvämare, mindre slitsamt jobb med bättre tider, bättre lön(?).

    Är detta viktiga delar jag tänker på?

    Kan ni hjälpa mig att beskriva dom största skillnaderna som skiljer de både yrkena åt.

    Tacksam för hjälp

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella;

    det är inte helt lätt att jämföra på det sättet som du önskar.
    T.ex ang.löner - så pratar vi om 4-5 år "framåt i tiden" och vad som händer med lönerna på så lång sikt, vet ju egentligen ingen idag.

    Arbetstider
    Socionomer jobbar Oftare på kontorstid, än sjuksköterskor, men det finns också även undantag; exempelvis Skolsköterska >> jobbar när skolan har öppet dvs på kontorstider men Socialsekreterare >> inom Socialjouren kan mycket väl vara schemalagd att jobba alla tider på dygnet alla dagar på året.

    Utbildningstid för socionom är en termin längre... och under den terminen har sjuksköterska redan börjat jobba och tjäna pengar (samtidigt som blivande socionom har "förlorad arbetsinkomst" - under den terminen, då hen fortfarande studerar och, dessutom, oftast även Lånar pengar hos CSN).

    Det finns väldigt många olika arbetsplatser där sjuksköterskoor och socionomer kan jobba och det finns också många påbyggnadsutbildningar och utvecklingsmöjligheter inom båda yrken.
    Ex. om man vill på sikt bli Psykoterapeut >>, skulle jag rekommendera Socionomprogrammet snarare än Sjuksköterskeprogrammet.

    Båda yrkeskategorier som vi försöker jämföra här kan arbeta på skolorna och på sjukhus; båda kan också arbete i samma projekt och ibland också med liknande arbetsuppgifter.

    Länktips
    Sjukhusyrken
    Yrkespresentation Specialistsjuksköterska
    Socionomyrken
    Yrkespresentation Sjukskoterska