Alva
    Hej! Jag har läst samhällsprogrammet och nu insett jag vill utbilda mig till sjuksköterska och har då inte läst naturkunskap 2 som man måste vad jag förstått. Jag har sökt till komvux nu för naturkunskap 2 men den kursen börjar först i januari 2019. Det står inte hur lång tid kursen är så jag undrar om jag kommer hinna läsa natur 2 så jag kan bli behörig och söka till sjuksköterskaprommet nästa hösttermin 2019?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    Naturkunskap 2 är en "normalstor" gymnasiekurs, dvs á 100 gymnasiepoäng (som på heltid kan läsas på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor; eller på 25% av studietakt - på 20 veckor). Studietakt på lägre än 25% är mycket ovanligt... så jag tror du blir klar på max 20 veckor med kursen.
    Ansökan till en högskoleutbildning som startar höstterminen - måste du göra senast i mitten på April, men kan sedan Komplettera till mitten på juni... de exakta datumen står på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.

    • : Tack för svar! Så jag har tid på mig att läsa den kursen och bli behörig så jag kan bli antagen till höstterminen 2019?
    • Anna : Ta reda på när kursen slutar; det borde du få svar på från utbildningsanordnaren, om du ställer frågan till den. Med störst sannolikhet borde du hinna bli behörig. Men det beror också på Om du får godkänt betyg eller F. Det kan inte vi veta på förhand, om du får godkänt betyg i kursen... Du får ej heller missa göra ansökan senast 15 april 2019, detta även om du då kanske inte är klar med behörighetsgivande kursen Nk2; Ansökan måste du göra i tid; sedan kan du komplettera din ansökan till högskola - t o m 20 juni 2019.