Daniel SYV

    Hej Annie,

    om du helst vill bli sjuksköterska, så tycker jag du bör söka i första hand till sjuksköterskeprogrammet - och det på flera orter, helst på alla orter där sjuksköterskeprogrammet ges... om du nu kan flytta till utbildningsort.

    Men som dina sista - lägre prioriterade alternativ - sök också andra utbildningar - det är möjligt att söka upp till 20 alternativ till högskola och varför då inte använda alla de 20 alternativen - söka så många olika utbildningar man kan?

    Att säga om dina betyg kommer att ge dig plats på sjuksköterskeprogrammet eller inte är omöjligt ... för att man vet ju inte hur höga betyg dina konkurrenter kommer att ha. Det du kan göra är att göra högskoleprovet i april 2017 - sista anmälningsdag är 15 februari. Du kan också försöka höja dina betyg - t.ex genom prövningar. Sista kompletteringsdag är 21 juni /ansökan måste du dock göra senast 18 april/ - så innan 21 juni kan du hinna med några prövningar och/eller läsa upp dina betyg på komvux.

    Bästa hälsningar och lycka till !

    D. syv